Flinke eindsprint nodig voor sportretailers
Nieuwsbericht
Bron: INretail
Het tweede kwartaal van 2018 hebben de sportretailers hun gezamenlijke omzet met 8,2% zien dalen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. In het eerste kwartaal van 2018 was de omzet nog gelijk aan het voorgaande jaar. Hiermee sluit de sportbranche het eerste half jaar van 2018 af met een negatieve omzetontwikkeling van -3,3%. Dit blijkt uit recente cijfers van de INretail SportMonitor.
Belangrijkste resultaten 2e kwartaal 2018 (t.o.v. 2e kwartaal 2017):
- De omzetdaling van 8,2% wordt grotendeels veroorzaakt door een flinke daling van het aantal transacties (-6,8%).
- Ook het gemiddelde bedrag per transactie laat een lichte daling zien (-1,5%) terwijl deze zich in het eerste kwartaal nog positief ontwikkelde (+3,3%).
- In tegenstelling tot voorgaande jaren laat het gemiddeld aantal artikelen per transactie in het tweede kwartaal nu een negatieve ontwikkeling zien van -3,5%.
- De dalende omzet (-3,3%) in de eerste helft van 2018 is volledig te wijten aan het dalende aantal transacties (-4,8%).
Ben je benieuwd naar de maandcijfers van juni? Klik dan hier voor de maandfactsheet met alle cijfers van juni 2018 (alleen voor INretail-leden).
Bijna 20% minder sporthardwaren gekocht bij sportretailers
Van de productsegmenten ontwikkelde sportkleding zich in het eerste kwartaal van 2018 als enige positief. Helaas is het tweede kwartaal ook voor sportkleding afgesloten met een flinke min in de omzet (-7,7%). Daarmee komt de omzet over het eerste half jaar 2018 iets lager uit dan die van dezelfde periode in 2017 (-1,1%). Er werden in het tweede kwartaal van 2018 niet alleen minder sportkleding aankopen gedaan (-4,5%), er werd ook minder besteed per aankoop (-3,4%).
In het tweede kwartaal zijn er ook minder sportschoenen verkocht in vergelijking tot dezelfde periode in 2017. Het aantal transacties daalde in dit segment met 5,9%. Gecombineerd met een daling van de gemiddelde besteding per aankoop (-1,9%) levert dit voor sportschoenen een omzetdaling op van -7,8%. Daarmee is de sportschoenenomzet over het eerste half jaar van 2018 met 6,3% afgenomen ten opzichte van de eerste zes maanden van 2017. De omzetdaling bij sportschoenen zien we terug in bijna alle onderliggende sportcategorieën. Enkel de wintersport gerelateerde categorieën hebben zich het afgelopen half jaar positief ontwikkeld.
Van de drie segmenten laat sporthardwaren de sterkste daling in omzet zien (-11,0%). Net als het voorgaande kwartaal is de gemiddelde besteding per aankoop juist flink gestegen. Deze stijging van 10,5% was helaas niet voldoende om volledig te compenseren voor de forse daling in het aantal transacties van -19,4%. Vorig jaar daalde het aantal transacties in sporthardwaren ook al flink in combinatie met een relatief hoge gemiddelde besteding. Omdat in het eerste kwartaal van 2018 de omzet in sporthardwaren nog stabiel was, wordt de omzetdaling over de eerste helft van 2018 wat getemperd (-3,7%). Kijkend naar de onderliggende categorieën binnen sporthardwaren zien we wel dat het aantal aankopen voor Alpine skiën en Squash is toegenomen in het afgelopen half jaar.
Zomer in de lente
Het tweede kwartaal van 2018 is uitzonderlijk warm geweest. In april kwamen al drie zomerse dagen (warmer dan 24˚C) voor, terwijl dit normaal in deze maand niet voorkomt. De maand mei werd met een gemiddelde temperatuur van 16,4˚C (ten opzichte van 13,1˚C normaal) de warmste mei maand, ooit gemeten. Eind mei werden zelfs al tropische temperaturen van 30,0˚C of hoger geregistreerd. En na de recordmaand van juni 2017 (gemiddeld 18,0˚C) was ook de maand juni van dit jaar zeer warm met een gemiddelde temperatuur van 17,5˚C.
Het consumentenvertrouwen is in het tweede kwartaal op een relatief hoog niveau gebleven. Al sinds maart 2017 schommelt de vertrouwensindex van het CBS tussen 23 en 26. De index kwam in april 2018 uit op 25 en was vervolgens in mei en juni iets minder positief (index 23). Daarmee ligt het consumentenvertrouwen nog steeds ver boven het gemiddelde niveau van de afgelopen twintig jaar (-3).
Branchespecialist Sport, Dave Quadvlieg:
“De omzetprognose van +1% die we begin dit jaar stelden voor 2018 lijkt nog lastig haalbaar te worden. Na een half jaar zitten we op -3,3% voor totale sportbranche.
Sporten en bewegen is echt niet minder populair geworden, maar de weg naar de sportspeciaalzaken lijkt wel minder vaak bewandeld te worden. Branchevreemde aanbieders zijn in opmars en zorgen voor prijsdruk.
Een directe benadering van de consument door de sportretailers kan hier een goed antwoord op zijn. Zo zien we dat de sportretailers die samenwerking zoeken met lokale sportverenigingen het goed doen. Ze zoeken actief de leden op van de sportvereniging en creëren een band met de klant doormiddel van ledenkortingen maar zeker ook door de persoonlijke aandacht en hun specialisme. Het actief opzoeken van sporters kan uiteraard heel bewerkelijk zijn maar zorgt wel voor stabiliteit in omzet.
Om het jaar 2018 gezamenlijk toch nog in de plus te eindigen zou mijn advies naar sportretailers dus zijn: laat zien waarom je een sportspeciaalzaak bent. Herinner de consument eraan dat ze bij jou terecht kunnen voor persoonlijke aandacht en advies bij de aankoop van sportartikelen.”
Wekelijks cijfers ontvangen?
Dat kan door je aan te melden voor de INretail Sportmonitor. Inmiddels gingen 275 aangesloten vestigingen jou voor. Je ontvangt wekelijks omzetcijfers en informatie over de verschillende segmenten. Je kan op actualiteiten sturen, en dat is nodig in deze uitdagende tijden! Deelname aan de INretail SportMonitor is mogelijk tegen een geringe vergoeding. Neem contact op met Dave Quadvlieg (dquadvlieg@inretail.nl) of vraag een vrijblijvende (online) demo aan bij Friso Berghuis (friso@bricc.nl). De INretail SportMonitor wordt mogelijk gemaakt door INretail met als uitvoerend bureau BRICC.