Kansen van vergrijzing voor retailers
Blog
Bron: Prodware
Door de toename van de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse bevolking neemt de vergrijzing toe. Vanaf 2000 tot 2030 zal het aantal 65-plussers groeien van 2,15 miljoen tot 4,25 miljoen. Veel retailers zien de vergrijzing vooral als een bedreiging en hebben een duidelijk beeld van de 65-plusser. Zo zou de oudere Nederlander minder gevoelig zijn voor trends, erg gehecht zijn aan spullen en daardoor minder snel iets vervangen. Ook zouden ze minder geld uitgeven aan non-food artikelen omdat ze materieel gezien alles al hebben. Ze klussen weinig in en rondom het huis en daardoor worden ook de uitgaven voor de doe het zelf artikelen minder. Een oudere groep van 80-plussers heeft vaker te maken met gezondheidsproblemen en is daardoor minder mobiel en heeft andere prioriteiten (bron: Retailtrends, Q&A, ING).
Maar het beeld dat retailers hebben van de 65-plusser is achterhaald en de vergrijzing biedt de retailersjuist veel kansen. We krijgen namelijk te maken met een andere generatie ouderen die juist wil genieten. Hierin verschillen zij van de vooroorlogse generatie ouderen die vooral behouden en spaarzaam is en soberder wil leven.
Nieuwe generatie ouderen
Als je als retailer deze doelgroep goed in kaart brengt en de juiste klantdata verzamelt, dan kun je met je producten en diensten prima op de specifieke wensen van de 65-plusser inspelen. Met de juiste omnichannel strategie kan een retailer zich onderscheiden van de concurrent. Uit onderzoek van ING blijkt echter dat 70% van de retailers nog geen rekening houdt met deze ‘nieuwe’ doelgroep en ook niet weet hoe hij dat precies zou moeten doen. Er is dus genoeg werk aan de winkel.
De aankomende 65-plussers worden ook wel de nieuwe generatie ouderen genoemd. Deze nieuwe generatie wordt gemiddeld ouder, leeft langer en gezonder (van gemiddeld 75,5 naar bijna 82 jaar) en blijft langer zelfstandig wonen. De nieuwe generatie ouderen heeft gemiddeld meer vermogen en wil genieten van de ‘oude’ dag. Zij zullen de komende jaren meer gaan besteden en kiezen voor een andere levensstijl gericht op gemak en luxe. Als je het goed aanpakt, liggen er dus voldoende kansen bij deze doelgroep.
Luxe en comfort worden de trend
Over het algemeen is de verwachting dat de nieuwe generatie ouderen meer geld zal besteden aan vakanties, korte uitstapjes, hobby’s en sport en beweging. Ze zullen dus ook op zoek gaan naar producten en diensten die hierop aansluiten. En ze zoeken naar kwaliteit. Daarnaast gaan ze op zoek naar producten die het leven in en rondom het huis eenvoudiger en comfortabeler maken. Dus ook hier liggen kansen voor de retailer. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de keuken en badkamer.
Als je kijkt naar de foodbestedingen in de Retail is de verwachting van de ING dat deze flink zullen toenemen door het hogere bestedingspatroon. Ouderen eten vaak minder, maar ze eten ook luxer. Er staat vaker een stuk vlees of vis op het menu en ze drinken graag een wijntje bij het eten. Ook hechten ze veel waarde aan gezonde voeding en willen daar best meer voor betalen. Daarnaast doen ze nog steeds zelf de boodschappen doordat ze langer zelfstandig blijven wonen. De foodretail branche moet daarom vooral zorgen voor een passend assortiment en service voor de klant. Dat biedt meerwaarde voor hen.
Ken en herken je klant
Uit het onderzoek van de ING blijkt dat winkels voor ouderen ook een plek zijn om te socialiseren. Om hierop in te spelen zou de foodretailer bijeenkomsten kunnen organiseren om nieuwe producten te proeven. Kledingwinkels kunnen hierop inspelen door het organiseren van modeshows waarbij het publiek onder het genot van een hapje en drankje de nieuwe collectie bekijkt. En met de juiste data weet de retailer precies wie hij moet uitnodigen.
Als je naar het winkelaanbod kijkt dan stellen ouderen andere eisen aan winkels dan jongeren. Ouderen hechten meer waarde aan efficiënt inkopen in een nette en veilige omgeving. Ook vinden ze het prettig als ze in de winkel herkend worden. Ze houden niet van harde muziek en schreeuwerige aanbiedingen, maar wel van een goede en persoonlijke service. Door de inzet van een loyalty-programma kan de retailer inspelen op de persoonlijke wensen van de klant.
Omnichannel en retailers
Het verzamelen van data wordt steeds belangrijker voor een retailer, zowel offline als online. Het toenemend gebruik van internet onder 65-plussers komt daarbij goed van pas. Want deze doelgroep laat online veel informatie achter. Deze informatie kan de retailer gebruiken om klanten naar de winkel te ‘lokken’.
Volgens het CBS had in 2012 10% van de 75-plussers een tablet en 5%een smartphone. Nu is dat 30%. Bij de groep 65- tot 75-jarigen is het tablet- en smartphonebezit in dezelfde periode zelfs ruim verdubbeld. Rond de 70% gaat het internet op om te zoeken naar informatie over goederen of diensten (bron CBS). Ze oriënteren zich online om vervolgens de aankoop in de winkel te doen. Internet kan dus steeds beter ingezet worden als communicatiemiddel met de oudere generatie. Met de inzet van loyalty-programma’s, acties of persoonlijke uitnodigingen kun je nog beter inspelen op de wensen van de klant. Ook kunnen sociale netwerken worden ingezet om de doelgroep te bereiken. Door omnichannel Retail wordt klantdata van alle verkoopkanalen gebundeld en geanalyseerd. Om een complete winkelervaring te bieden door gemak en op maat gesneden service.