Online aandelen in Q1 2021: Een omzetboost voor Home & Living
Nieuwsbericht
Bron: Retail Insiders
De maatregelen rond de COVID-19-uitbraak hebben opnieuw gezorgd voor een flinke boost in de online consumentenbestedingen.
Met een lockdown en beperkte mogelijkheden tot fysiek winkelen is het niet verassend dat het online aandeel in Q1 2021 hoog lag. Het online omzetaandeel kwam uit op 34% binnen het totale marktsegment food en non-food gemeten in de Thuismarktmonitor*.
Een stijging van 26% ten opzichte van Q1 2020, het kwartaal dat normaal van start ging en eindigde in een pandemie. In het eerste kwartaal 2021 steeg de omzet in food/near food met maar liefst 82% naar een online aandeel van 9%. Binnen de non-food sector werd de hoogste online omzetgroei genoteerd voor het segment Home & Living met 118%. Dit brengt het online aandeel in Home & Living van 27% in Q4 2020 naar 44% in Q1 2021. Ook het segment kleding (81%) en speelgoed (83%) lieten een sterke omzetgroei zien ten opzichte van het 1e kwartaal 2020.
Binnen de non-food lag het online aandeel het hoogst in het segment Schoenen & lifestyle met 88%. Het aandeel ligt bij Health & Beauty veel lager, maar steeg ook hier (van 18% in Q4 naar 19% in Q1).
Eind april konden winkels weer bezocht worden zonder afspraak. Welke effecten dit heeft op de online aankopen wordt zichtbaar in de Q2 cijfers die begin augustus bekend worden. De online ontwikkeling in cijfers is hier te volgen: