Beroepen in de retail opnieuw beschreven

Nieuwsbericht

Bron: Retailagenda

De retail verandert, en dus veranderen beroepen mee en worden aan medewerkers nieuwe en andere eisen gesteld. Maar welke eigenlijk? Want wat er bij welke functie tegenwoordig precies van een medewerker wordt verwacht stond tot op heden nergens gedefinieerd. Met de introductie van het Retail Qualification Framework (RQF), op 6 december 2018, verandering in gekomen.

In het kader van het thema Human Capital Agenda van de Retailagenda heeft de retail sector gezamenlijk beroepscompetentieprofielen opgesteld met beschrijvingen van rollen, verantwoordelijkheden en competenties. Deze geven een passend beeld van de beroepen in de retailsector van vandaag. De profielen kunnen als handvatten dienen voor opleiding, training en carrièremogelijkheden voor medewerkers in de retail. De profielen, met daaronder de rollen die werknemers kunnen vervullen, zijn geplaatst in een Retail Qualification Framework (RQF) en te vinden op www.retailqf.nl.

Ontwikkelen medewerkers

Tijdens de bijeenkomst op 6 december waarin de website werd gelanceerd, lichtte Gemmie Hermens, HR-directeur FNG Group Nederland (van o.a. Miss Etam, Steps, Espresso en Claudia Sträter), de voordelen van het RQF voor de sector toe. Zij geeft aan dat het een belangrijke bron is voor de invulling van zowel formele als informele leeractiviteiten die bij FNG worden ingezet om de loopbaan van de retail medewerkers “van onboarding tot aan pensionering” te begeleiden.

Ook Rebecca de Groof, projectmanager bij Jumbo was vol lof over de vernieuwde beroepscompetentieprofielen. Zij gaf aan dat de profielen prima passen bij de ontwikkelingen anno 2018. Juíst het ontwikkelen van medewerkers is het antwoord op de trends in de food-retail branche, zoals blurring van horeca en retail en het creëren van een beleving voor de klant.

Flexibel

De beroepsbeschrijvingen op de RQF-site zijn geen ‘statische’ documenten. De ontwikkelaars van KCH hebben gekozen voor een flexibele systematiek waarbij rollen en competenties worden beschreven. Niet iedere medewerker zal steeds alle rollen vervullen. Rollen worden verdeeld binnen een team of mogelijk uitbesteed.

Op de website www.retailqf.nl kan feedback worden gegeven, van belang om de profielen actueel te houden en aan te vullen.


Deel deze pagina

Arbeidsmarkt Retailagenda