Kom naar het Retail Innovatiefestival!
Nieuwsbericht, Partners
Bron: Retail Innovation Platform
Op 11 maart 2019 vindt het Retailagenda Innovatiefestival plaats in Roosendaal. Een dag vol inspiratie over de nieuwste technologische ontwikkelingen voor de retail, inspirerende praktijkvoorbeelden en tips om zelf aan de slag te gaan met innovatie. Ook leden van het Retail Innovation Platform delen hier op inspirerende wijze kennis en inzichten over diverse aspecten van innovatie in de sector. Zowel De Haagse Hogeschool, Hogeschool Rotterdam als de Hogeschool van Amsterdam geven een workshop.
Zo geeft de Haagse Hogeschool samen met Haags Retailpunt en Salt & Lemon een workshop over kleine ondernemers, 'lokale helden' genoemd, die de uitdaging aangaan om nieuwe businessmodellen voor de fysieke winkel te bedenken én te testen. Wie deze lokale helden zijn en hoe gemeentes en winkelgebieden deze innovatieve ondernemers kunnen helpen en herkennen, komt in deze workshop uitvoerig aan bod. Zo maak je kennis met 4 typen ondernemers, wordt er een quiz afgenomen over innovatieve verdienmodellen en is er een Q&A over Storey, een format dat lokale helden helpt bij het smeden van strategische partnerschappen.
Hogeschool Rotterdam vertelt meer over de introductie en aanpak van Lab Fygital, een onderdeel van het project Future Proof Retail, waar retailers leren op basis van hun eigen praktijk. Dit living lab verkent en co-creëert innovatieoplossingen voor en door retailers, door het verkennen van verschillende elementen van omnichannel. Van de mogelijkheden van social robots, het optimaliseren van de webprestaties tot het herontwerpen van het business model. Ter illustratie wordt in de workshop ingegaan op de mogelijkheid van MKB-ondernemers zich te ontpoppen tot 'digital innovators'.
Als laatste lanceert de Hogeschool van Amsterdam het vervolgrapport van ShoppingTomorrow expertgroep 'Innovative Retail Technology'. De expertgroep wil retailers inspireren en sturingsinformatie geven om weloverwogen beslissingen te nemen over de inzet van innovatieve technologie voor zijn/haar winkel. In de eerste bluepaper (download 'm hier!) staat het Store Sales Cycle Model centraal, een door de expertgroep ontwikkeld model dat inzicht verschaft in de rol van diverse technologieën tijdens de fasen van het verkoopproces van de retailer. In het vervolgrapport dat tijdens deze workshop wordt gelanceerd, wordt aan de hand van 12 concrete praktijkcases die betrekking hebben op de verschillende fasen van het verkoopproces, bepaald wat de inzet van de technologieën concreet oplevert. Voorbeelden van technologiën die aan bod komen zijn o.a. mobile loyalty apps, augmented en virutal reality toepassingen, digitale schappen en robots.
Benieuwd wat het innovatiefestival jou nog meer te bieden heeft? Bekijk hier het volledige programma, of ga meteen naar het inschrijfformulier.