EuroCIS Düsseldorf: De stationaire handel wordt digitaal
Nieuwsbericht
Bron: FashionUnited
Hoe kan de stationaire handel profiteren van de digitalisering? Dat was het uitdagende thema van de EuroCIS-beurs voor handelstechnologie in Düsseldorf. De nieuwe oplossingen stellen meer dan ooit het voordeel voor de klant en de handel centraal.
Omzetten is nu het devies
IT-beurzen zoals de EuroCIS hebben de afgelopen jaar de slechte gewoonte telkens weer nieuwe topthema's op de agenda te zetten en daarmee een digitaliseringstempo te bepalen, dat de detailhandel doet beven. Omnichannel, mobile commerce, mobile payment, kunstmatige intelligentie ... al deze leuzen spoken al enige tijd door het handelslandschap en zijn bij lange na nog niet afgewerkt. Daarom luidt een vrolijke boodschap van de EuroCIS: er is geen nieuw hot topic. Dat betekent: de branche werkt er op grote schaal aan, alle nieuwe mogelijkheden om te zetten en een eerste 'proof of concepts' uit te voeren.
Blackbox van de stationaire handel
Het grootste probleem was tot nu toe de vraag hoe de store gedigitaliseerd kan worden. Hoe wordt bijvoorbeeld herkend, hoe klanten zich in een winkel gedragen, welke producten ze passen maar niet kopen? Hoe worden de locaties van de producten in de winkel gedigitaliseerd? Een oplossing is het gebruik van robots. Zo presenteerde MetraLabs een mobiele robot, die 's nachts door de winkel rijdt en daar met RFID-technologie producten telt. Hij herkent ook, of er producten ontbreken en of ze zich op de juiste plek bevinden. Bij het Duitse modemerk Adler wordt deze robot al gebruikt. Hij moet 's nachts drie tot vier uur worden ingezet. "Dat is de eerste stap naar de digitalisering van de winkel", legt dr. Andreas Bley van MetraLabs uit, en de noodzakelijke voorwaarde om bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie in de winkel te kunnen gebruiken.
Gezichtsherkenning verzamelt gegevens over klanten
Gezichtsherkenning zal een rol gaan spelen bij de stationaire handel – waarschijnlijk minder opvallend dan gedacht, en vanwege de richtlijnen inzake gegevensbescherming geanonimiseerd. Er is daarvoor geen nieuwe hardware nodig, dit werk wordt steeds meer gedaan door de veiligheidscamera's die reeds aanwezig zijn in de winkels. De software die daarachter zit, herkent leeftijd, geslacht, stemming, modestijl, kapsel, haarkleur, kleding en merklogo's van de klant evenals hun route en gedrag in de winkel. "Wij kunnen de personen niet identificeren, wij kunnen alleen herkennen wat een persoon doet en of hij al eerder in de winkel is geweest", legt Bianca van der Woude van Great Circle uit. Pas als deze gegevens worden gekoppeld aan een loyaltycard, kan de persoon worden geïdentificeerd. Maar daarvoor is de toestemming van de klant nodig.
Efficiënter personeel en zelfscankassa
De onderneming Re/Act wil met zijn idee de communicatie van het winkelpersoneel onderling verbeteren en heeft een in-store-messenger-dienst ontwikkeld, die via smartwatches, tablets of andere apparaten wordt opgeroepen. Daardoor hoeft het personeel minder te lopen en kan het zich meer bezighouden met de klanten. Ook de kassa's worden steeds mobieler door mobiele betaalterminals of tablets van het verkooppersoneel. De winkelbeveiliging moet daaraan gekoppeld zijn, en klanten moeten zich erop instellen, dat ze aan de uitgang van de winkel een bewijs van aankoop moeten laten zien. Convenience stores (gemakswinkels) zoals tankstations zullen in de toekomst wellicht helemaal geen personeel nodig hebben en helemaal automatisch functioneren. Op de beurs waren ook daar voorbeelden van, zoals de Nanostore van AiFi: zo groot als een standaardcontainer, kan het eenvoudig worden getransporteerd als een pop-up store, bijvoorbeeld.
Kunstmatige Intelligentie hoort tot de belangrijkste toekomstthema's
Kunstmatige Intelligentie (KI, of AI van artificial intelligence) is volgens EHI Trendstudie momenteel het belangrijkste toekomstthema van de handel, hoewel dit nog helemaal geen rol tijdens de laatste trendenquête twee jaar geleden. De Hamburgse onderneming Blue Yonder heeft zich gespecialiseerd in KI in de handelsomgeving, en gebruikt dit bijvoorbeeld voor prijsoptimalisatie. "Het gaat erom dat we interne gegevens, eigen prijsstrategieën en externe gegevens, zoals het weer of prijsontwikkelingen van concurrenten, samenbrengen en op basis daarvan automatisch op elk moment prijzen kunnen aanpassen", zegt dr. Ansgar Thiede van Blue Yonder. Zo kan de uitverkoop over het hele seizoen beter worden gestuurd en worden de ruïneuze prijsoorlogen aan het einde van het seizoen vermeden.
Ook het ordermanagement wordt volgens Blue Yonder steeds meer met behulp van kunstmatige intelligentie afgehandeld, als algoritmen prognoses maken van verkoophoeveelheden en berekenen of het bijvoorbeeld rendabeler is om de voorraad uit te breiden of af te bouwen, en daarvoor bestelhoeveelheden op te splitsen in verschillende productieslots. Via KI kunnen deze berekeningen worden uitgevoerd voor elk afzonderlijke product, in elke maat en kleur. Thiede: "Deze overwegingen zijn zo complex, dat ze alleen geautomatiseerd kunnen worden uitgevoerd." Ten slotte wil KI de modesector helpen om, met het hoog op het stijgende tempo bij de collectiecycli en processen, het buikgevoel te ondersteunen met waardegedreven analyses.
De groeiende markt van digitalisering
Handelstechnologie is een trendy thema. De beurs EuroCIS meldde dat het aantal exposanten met 4 procent gestegen was tot 482. Ook het internationale karakter van de exposanten is volgens de organisatoren gestegen van 29 procent in het afgelopen jaar naar 39 procent tijdens dit evenement. Na drie dagen zit de EuroCIS editie, van 19 tot en met 21 februari, erop. Er werden ongeveer 12.000 bezoekers verwacht. De volgende EuroCIS vindt samen met de landenbeurs EuroShop plaats van 16 tot en met 20 februari 2020.
Het origineel van dit artikel verscheen op 21 februari op FashionUnited.de.