Geef prioriteit aan conversieoptimalisatie
Whitepaper
Bron: Geef prioriteit aan conversieoptimalisatie
Steeds meer organisaties zijn bezig met conversieoptimalisatie. Met een gestructureerd en datagedreven proces werken ze aan klantgerichte optimalisaties in de webwinkel en zo behalen ze een beter resultaat. Dezelfde organisaties merken echter dat hun conversieoptimalisatieproces regelmatig stagneert of zelfs helemaal stilvalt, omdat ze resources besteden aan andere grote projecten. Hierdoor blijven optimalisatiekansen onbenut en lopen deze organisaties veel omzet mis. De expertgroep Revenue Optimization van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow onderzocht hoe dit verbeterd kan worden.
Uit onderzoek door de expertgroep blijkt dat bij zowel grote als kleine bedrijven een gebrek aan resources het conversieoptimalisatieproces kan laten stagneren. In de meeste gevallen gaat het bij resources om tijd van developers. Deze tijd is kostbaar en altijd schaars en daarom snel een bottleneck als er meer projecten zijn dan er in de beschikbare tijd gerealiseerd kunnen worden. Naast resources van development kunnen ook resources op het gebied van (UX-)design of analytics bottlenecks zijn die zorgen voor stagnatie in het proces.
Maar waarom worden resources eigenlijk niet besteed aan conversieoptimalisatie, terwijl het volgens de expertgroep wel degelijk bijdraagt aan het behalen van meer groei en resultaat? Daarvoor zijn grofweg twee oorzaken aan te wijzen: een niet-datagedreven cultuur met onvoldoende draagvlak voor conversieoptimalisatie en een gebrekkig proces.
De problemen met resources en de gevolgen voor het conversieoptimalisatieproces lijken hardnekkig, maar de expertgroep heeft diverse (deel)oplossingen gevonden die de oorzaken van stagnatie effectief aanpakken:
- Bereken de waarde
Of het nu gaat om meer omzet, meer winst of het besparen van kosten, uiteindelijk moet die dure ontwikkeltijd een zo hoog mogelijke return on investment (ROI) hebben. De waarde voor de organisatie zou dus leidend moeten zijn bij het toewijzen van developmentresources.
- Deel inzichten en resultaten
Meer draagvlak voor conversieoptimalisatie realiseer je niet in één dag. Het gaat om een cultuurverandering en dat kost tijd en doorzettingsvermogen. Daarom is het essentieel dat je investeert in de zichtbaarheid van conversieoptimalisatie binnen je organisatie. Dit doe je door resultaten en klantinzichten actief te delen.
- Verbeter je proces
Om de volledige potentie van conversieoptimalisatie te benutten is een gestructureerd proces belangrijk. Stagneert dit proces in je organisatie? Breng dan eerst in kaart waar de bottlenecks in het conversieoptimalisatieproces zitten. Gebruik hiervoor je eigen systeem of een projectmanagementtool.
Er wordt vaak gedacht dat je innovatief moet zijn om de concurrentie voor te blijven. Dat is geen slechte gedachte, maar veel traditionele organisaties hebben een verkeerd beeld van innovatie. Het idee is dat grootse innovaties, zoals een redesign of disruptief nieuw businessconcept, de enige weg zijn naar succes. Dat is het type innovatie dat veel ontwikkeltijd, hoge kosten en veel risico met zich meebrengt. Terwijl juist kleine en datagedreven optimalisaties ook belangrijk zijn voor het succes van je organisatie. De snelheid van deze optimalisaties is een bepalende factor in je concurrentiepositie. We hebben echter gezien dat de cultuur in veel organisaties hier nog onvoldoende bij aansluit.
Zet je in jouw organisatie daarom in voor zowel bottom-up- als top-downbeïnvloeding om een datagedreven werkwijze te stimuleren, draagvlak te creëren voor conversieoptimalisatie en je proces te verbeteren. Zo voorkom je stagnatie van je conversieoptimalisatieproces en behaal je meer resultaat met je webwinkel. Meer weten over hoe je de conversie van je website kunt optimaliseren? Download dan de bluepaper van de expertgroep Revenue Optimization. De expertgroep stond onder leiding van ISM eCompany.