Online groeicijfers hoger bij multichannel detailhandel

Bron: Het Retail Data Dashboard

Nieuw toegevoegd aan het retail data dashboard op retailinsiders.nl is de maandelijkse omzetontwikkeling in internetverkopen.

Nieuw toegevoegd aan het retail data dashboard op retailinsiders.nl is de maandelijkse omzetontwikkeling in internetverkopen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de online ontwikkeling bij multichannel bedrijven, oftewel detailhandels bedrijven waar het zwaartepunt op offline ligt, maar ook via internet wordt verkocht, en de webwinkels waar het zwaartepunt duidelijk op online ligt (wat niet uitsluit dat er ook fysieke verkopen plaatsvinden).  

Net als in 2018, laat ook het verloop van 2019 zien dat de multichannel detailhandelsbedrijven fors hogere online groeicijfers hebben dan de puur online gerichte webwinkels. De sterkere groei bij multichannel bedrijven kan deels nog het gevolg zijn van een inhaalslag.

De van oorsprong fysiek georiënteerde bedrijven zijn geleidelijk de online activiteiten, inclusief marketingbudgetten, gaan opvoeren. Anderzijds kan het zijn dat multichannel bedrijven er beter in slagen om de consument online te bereiken, door juist offline aanwezig te zijn. De bestaande klantenkring wordt naast fysiek ook een online klant. Parallel aan de online mogelijkheden die het multichannel bedrijf biedt.

De online koopbereidheid varieert per maand en dit is zowel bij de multichannel webshops als bij de meer puur online gerichte webshops zichtbaar. Het patroon verschilt, maar dit kan eveneens het gevolg zijn van aanbod gedreven factoren en de prestaties in het verleden. Indien een jaar eerder een grote omzetstijging werd gerealiseerd, dan is deze een jaar later lastiger te evenaren of te overtreffen dan wanneer het voorgaande jaar de omzet en stijging geringer was.  


Deel deze pagina

Retailsector