Wat is digitale transformatie nou eigenlijk?

Nieuwsbericht

Bron: Channelweb

De term valt te vaak, maar dat neemt niet weg dat bedrijven in elke industrie te maken hebben met digitale transformatie. Ofwel, de technologie die wordt ingezet om bedrijven productiever te maken. Internet (bereikbaarheid), apps (skills set) cloud (rekenkracht en data) en ai/machine learning (inzicht) helpen bedrijven beter te presteren. Maar wat is digitale transformatie en hoe verloopt dit?

De term valt te vaak, maar dat neemt niet weg dat bedrijven in elke industrie te maken hebben met digitale transformatie. Ofwel, de technologie die wordt ingezet om bedrijven productiever te maken. Internet (bereikbaarheid), apps (skills set) cloud (rekenkracht en data) en ai/machine learning (inzicht) helpen bedrijven beter te presteren. Maar wat is digitale transformatie en hoe verloopt dit? Hoewel de snelheid van digitale transformatie verschilt per industrie en bedrijfsactiviteiten, worden de stappen gekenmerkt door drie fases.

Automatisering van taken

In deze fase gaat het om de digitalisering van handmatig werk of de verlichting van dat werk. Het gaat niet zozeer om vervanging, maar het efficiënter maken van (terugkerende) taken. Hiertoe worden applicaties geïntroduceerd of ontwikkeld als onderdeel van de dagelijkse activiteiten. Een bekend voorbeeld is het invoeren van een ivr (interactive voice response)-systeem dat veel telefonische vragen kan afvangen en beantwoorden zonder dat er een interactie met een medewerker hoeft te zijn. Individuele taken worden dus geautomatiseerd, maar niet structureel geïntegreerd in het bedrijfsproces.

Digitale uitbreiding

Wanneer bedrijven de voordelen van cloud-native-infrastructuren gaan benutten en automatisering doorvoeren door middel van eigen software-ontwikkeling, zetten ze de stap naar een nieuwe generatie van applicaties om de opschaling en verdere uitbreiding van het digitale model te ondersteunen. De stuwende kracht achter deze fase is vaak een leidinggevende die betrokken is geraakt bij de keuze voor een applicatie die een unieke of nieuwe klantbeleving teweeg kan brengen. Voorbeelden zijn zorgverleners die steeds meer patiëntendossiers en kostenadministratie integreren met systemen voor opname en ontslag van patiënten en het maken van schema’s. Geautomatiseerde herinneringen vervangen een hoop handmatig werk. In deze fase ligt de focus op het end-to-end verbeteren van bedrijfsprocessen.

Kunstmatige intelligentie (ai)-ondersteunde bedrijfsgroei

Als bedrijven verderop in de digitale transformatie komen, gebruiken ze steeds meer geavanceerde mogelijkheden van applicatieplatformen, zakelijke parameters en data analytics en ml/ai-technologie. Bedrijven worden ai-ondersteund. Deze fase biedt productiviteitsniveaus die voorheen onmogelijk waren. Een retailer die ontdekt dat tien tot twintig procent van zijn login-failures legitieme klanten zijn die problemen hebben met het validatie-proces. De toegang per definitie weigeren, zorgt in dit voorbeeld voor verlies. Gedragsanalyse kan worden ingezet om legitieme gebruikers te onderscheiden van bots die toegang willen krijgen. Technologie en analytics hebben ai-ondersteunde identificatie mogelijk gemaakt om die gebruikers toegang te geven, waarmee de omzet en klantentrouw worden vergroot.

Digitaal schalen

De groeiende inzet van applicaties, zakelijke telemetrie en data-analytics stelt bedrijven in staat om digitaal te schalen. Het aanmeten van een agile ontwikkelingsmethodologie om modificaties snel door te voeren heeft de life-cycle van ‘code tot gebruiker’ aanzienlijk ingekort. In digitale omgevingen bepaalt deze ‘code’ de handelingssnelheid van een bedrijf, en de snelheidsverandering in code tot gebruiker staat voor de agility van het bedrijf. In dit nieuwe tijdperk van de digitale economie zijn applicaties de levensader geworden van de wereldeconomie. Elk bedrijf wordt een applicatiebedrijf, en elke industrie wordt een applicatie-aangestuurde industrie.

Nu automatisering van de it-infrastructuur en applicatie-gedreven devops-processen door de industrie worden omarmd, verwachten we de opkomst van een laag van gedistribueerde applicatieservices die infrastructuur, telemetrie en analytics verenigt. De schaal, agility en complexiteit van digitale bedrijven vereist dat applicaties een mate van zelfbewustzijn hebben en daarmee de mogelijkheid om automatisch aan te passen aan veranderende omstandigheden. Dit zorgt voor weer een nieuwe generatie van applicatieservices om alle data te verzamelen en te analyseren en vervolgens daarop te reageren. Dit biedt nieuwe bedrijfsmogelijkheden. Deze gedistribueerde applicatieservices helpen applicatiebeheerders de performance, beveiliging, aansturing en aanpassing te verbeteren zonder dat er noodzakelijk veel ontwikkeling bij komt kijken.


Deel deze pagina

Bigdata