Tweedehands kleding kopen en verkopen, een trend of de toekomst?

Interview

Bron: Retail Insiders

De verkoop van tweedehands kleding groeit sneller dan ooit. En dat geldt zowel voor de fysieke als de online markt. Zo werd onlangs het Nederlandse platform United Wardrobe overgenomen door het internationaal opererende platform Vinted van Litouwse afkomst. Wat verklaart het succes van deze initiatieven?

De verkoop van tweedehands kleding groeit sneller dan ooit. En dat geldt zowel voor de fysieke als de online markt. Waar in Nederland het aantal fysieke beurzen flink toenam, gaat de online markt in tweedehands kleding inmiddels internationaal. Zo werd onlangs het Nederlandse platform United Wardrobe overgenomen door het internationaal opererende platform Vinted van Litouwse afkomst. Wat verklaart het succes van deze initiatieven? En is gebruikte kleding de toekomst? Wij vroegen het aan Jacqueline van den Berg van Kinderbeurs XXL en Femke den Hartog, beleidsadviseur MVO bij INretail.

Van stoffig naar hip

De tweedehands kledingmarkt heeft haar smoezelige, armoedige imago afgeschud, tweedehands is hip. Ook Femke den Hartog, beleidsadviseur van INretail, ziet de populariteit van tweedehandskleding toenemen. “Het verlengen van de gebruiksduur van kleding is een goede ontwikkeling. Daarnaast zien we ook steeds meer fysieke tweedehandskledingwinkels die zich richten op het hogere segment.”

Vooral millenials en generatie Z hebben geen enkele moeite met het dragen van tweedehands kleding. Bijna twee derde van de consumenten koopt en/of verkoopt (weleens) tweedehands producten. Zo’n 43 tot 46% doet dit omdat zij het belangrijk vinden dat producten worden hergebruikt. Het is een laagdrempelige en simpele manier om toch wat goeds te doen voor het milieu (Retail Richting 2030).

De markt voor tweedehands kinderkleding

Ook Jacqueline van den Berg van Kinderbeurs XXL weet alles van het succes van tweedehands kleding. In 2010 nam ze met haar eigen evenementenbureau de beurs in Hilversum over. Met slechts 75 beursplekken en zo’n 300 bezoekers zag ze het als een uitdaging om deze beurs een nieuw leven in te blazen. “Binnen twee jaar groeide ik al uit mijn jasje in Hilversum en ben ik naar een locatie gegaan waar ik 270 plekken kwijt kon. Binnen vijf jaar heb ik de beurs laten groeien van één locatie naar nu vijf locaties. Qua bezoekers is dat ook enorm meegegroeid, met die vijf locaties zit ik nu op zo’n 4.000 bezoekers.”

De ontwikkeling omtrent de verkoop van tweedehands kleding vindt Jacqueline goed, maar ook logisch. “Mensen kopen steeds bewuster in, het hoeft niet meer allemaal nieuw. Dat vind ik een mooie ontwikkeling vanuit duurzaamheid. Ik denk dat er zeker nog groei inzit. Je ziet hier en daar ook steeds meer second hand stores. Dat heeft zeker kans van slagen.”

Het uiteindelijke doel? Heel Nederland bestrijken en gaan franchisen. Want in je eentje is het knap lastig om je op tien locaties tegelijkertijd te bevinden. Helaas heeft corona roet in het eten gegooid en zijn inmiddels alle stekkers uit de beurzen van het jaar 2020 getrokken. Een enorme klap voor Jacqueline, de verkopers én de bezoekers.

“Máár ik denk altijd in oplossingen. Wat kan wél?”

“Toen ik de beurzen moest annuleren heb ik mijn Facebook platform met meer dan 10.000 fans opengegooid en een community gecreëerd. Mensen kunnen nu zelf online kopen en verkopen via mijn platform. Het loopt hartstikke goed, net als een soort marktplaats of Vinted.”

“Daarnaast heb ik geprobeerd om een buitenbeurs te organiseren, als het ware een kofferbaksale. Dat was waarschijnlijk een groot succes geworden. Een groot terrein, waardoor alles op afstand ingericht kon worden. Helaas, moest ik op het laatst de stekker eruit trekken, in verband met corona maatregelen.”

Waarom de beurs dan zo’n groot succes is?

“Het enorme aanbod maakt ons populair. Wij bieden de combinatie van nieuwe en tweedehands items. De prijzen zijn voor iedereen toegankelijk. Bovendien is het voor de bezoekers een dagje uit, mensen gaan met tassenvol weer richting huis.” De beurs geeft ook de kans aan ontwerpers en mensen die zelf kleding maken om zichzelf op de markt te zetten. Zowel in goede als in slechte economische tijden staat dit concept als een huis.

Online marktplaatsen, is dat wel zo’n succes?

Zijn online marktplaatsen nu werkelijk de toekomst? Voor beleidsadviseur Femke is dit nog één groot vraagteken. “De markt van tweedehands en vintage retailers wordt steeds competitiever. Het is serious business. Deze ondernemers zijn afhankelijk van partijen tweedehands kleding die ze opkopen, maar ook van particulieren die hun goed gesorteerde garderobe willen verkopen. Die laatste groep groeit hard. Consumenten beseffen dat hun gebruikte kleding wat kan opleveren. Verder zie je ook dat tweedehands, onder de naam pre-contemporary fashion wordt gemengd met contemporary fashion. De verkoop van nieuwe kleding in combinatie met tweedehands. Hier wordt volop mee geëxperimenteerd.”.

Ook Jacqueline heeft haar vraagtekens over de toekomst van online marktplaatsen. “Je hebt te maken met verzendkosten en het is meestal niet mogelijk om te retourneren. De online marktplaatsen zijn razend populair, maar heeft ook negatieve kanten. Je kan niet voelen en zien wat je koopt, terwijl dit één van de belangrijkste redenen is voor de consument om naar een fysieke winkel te gaan. Ik merk dat kopers toch wat terughoudend zijn met het kopen van online tweedehandskleding. Persoonlijk vind ik het fijner om iets in mijn handen te hebben, om te voelen en te zien hoe de maat is.”

Dus ben jij massaal je huis aan het opruimen ten tijde van corona? Overweeg eens om de items die in goede staat verkeren te verkopen. Dat kan online, maar je kan uiteraard ook wachten tot de fysieke beurzen weer op volle toeren draaien.


Deel deze pagina

Duurzaamheid Kledingschoensport