De Blue School: leren in de winkel van de toekomst
Bron: Retail Insiders
In Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam is een uniek onderwijs- en winkelconcept gelanceerd: Blue School. Het is een prachtig voorbeeld van hybride onderwijs waarin ondernemerschap en onderwijs hand in hand gaan. Wij vroegen Koen den Ouden van ROC Mondriaan hoe de Blue school samenwerking helpt om het retail onderwijs future proof te maken.
In Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam is een uniek onderwijs- en winkelconcept gelanceerd: Blue School. Het is een prachtig voorbeeld van hybride onderwijs waarin ondernemerschap en onderwijs hand in hand gaan. Wij vroegen Koen den Ouden van ROC Mondriaan hoe de Blue school samenwerking helpt om het retail onderwijs future proof te maken.
Blue School ontwikkelt op dit moment een hoogstaande retail opleiding waar studenten opgeleid worden tot (Denim) Store Manager. Bij Blue School wordt de nieuwste generatie retail professionals opgeleid voor de winkel van de toekomst met oog voor duurzaamheid, innovatie en de nieuwste retail trends. Destination retail, waar niet alleen het product de consument verleidt, maar ook de locatie qua sfeer, entourage en beleving van het winkelgebied.
Het eerste uitgangspunt van het curriculum van de opleiding tot (Denim) Store Manager die Blue School gaat aanbieden, is character building: het individu in het hart van de opleiding. De retail-medewerker én -medewerkster van de toekomst heeft een sterke persoonlijkheid, goede soft skills, een eigen stijl en werkt aan zijn/haar algemene ontwikkeling. Het tweede uitgangspunt is winkelbeleving enerzijds (hospitality, retail en sales) en ambacht anderzijds (kennis van denim). En het laatste uitgangspunt is een schooljaar dat opgedeeld is in 6 blokken van elk 8 weken met een dynamiek tussen theorie en praktijk, trends, seizoenen, collecties en behoefte aan kennis van de studenten.
Leren van de echte experts
De opleiding wordt ontworpen op basis van de 5 pijlers van Blue School: Retail & Innovations, Sales, Denim, Hospitality en Personal Development. De opleiding is vormgegeven met experts uit het bedrijfsleven waaronder de bedrijven Hilton Hotel The Hague, JeansCentre en JustBrands. In diverse co-creatiesessies zijn deze experts aan de slag gegaan met een groep docenten en onderwijsdeskundigen. Tijdens de opleiding zullen de studenten gastlessen krijgen van of bedrijfsbezoeken afleggen aan deze bedrijven.
Bij Blue School wordt de nieuwste generatie top retail professionals opgeleid voor de winkel van de toekomst met oog voor duurzaamheid, innovatie en de nieuwste retail trend: Destination retail, waar niet alleen het product de consument verleidt, maar ook de locatie qua sfeer, entourage en beleving van het winkelgebied.
Omdat een praktijkgerichte opleiding valt of staat bij een goede leeromgeving, werd Westfield Mall of the Netherlands aangesloten als partner. Binnen Westfield Mall of the Netherlands is er een aparte vleugel bestemd voor onafhankelijke winkeliers en belevingsconcepten: ‘The Gallery’. Hierin opende op donderdag 18 maart Blue School haar eigen winkel: de Blue School Store. Twee ervaren retail experts gaan in samenwerking met mboRijnland en ROC Mondriaan onze Blue School Store runnen en onze studenten opleiden tot (Denim) Store Manager.
De twee ondernemende retailexperts zijn: Raymond Van Uffelen & Yvo Sonneveld. Zij hebben beiden hun sporen meer dan verdiend in de retail als rasechte ondernemers. Met hun jarenlange ervaring in de Delftse modebranche en in het bijzonder de denimwereld, kijken wij uit naar een mooie samenwerking.
Waarom de keuze voor Jeans?
Amsterdam heeft de grootste dichtheid aan denimmerken ter wereld. Nederlandse merken als G-Star RAW, Denham, KOI en Scotch & Soda zijn bekend over de hele wereld. Brands als Tommy Hilfiger en Calvin Klein hebben hun hoofdkantoren in Amsterdam. Er is dan ook een constante vraag naar denimtalent in Nederland of Nederlands talent wereldwijd.
In 2012 openden in Amsterdam de deuren van de eerste en enige Jean School ter wereld. Een opleiding waar jonge, creatieve en gedreven mensen het vakmanschap van denim design en development leren. En daarmee uitzicht hebben op een job letterlijk overal ter wereld. Inmiddels heeft Jean School als enige mode-opleiding in Nederland een plek in de Top 100 Fashion Schools wereldwijd.
Jean School is een initiatief van James Veenhoff (voormalig directeur en initiatiefnemer van de Amsterdam Fashion Week) en Mariette Hoitink (eigenaar HTNK Fashion recruitment & consultancy). In 2009 zijn Veenhoff en Hoitink gestart met de stichting House of Denim, een platform voor vakmanschap en vernieuwing in de denimbranche. Onderwijs is voor innovatie een cruciaal onderdeel, maar er bleek nergens ter wereld een jeans-opleiding.
En mede op initiatief van James Veenhoff krijgt de Jean School nu een zusje: Blue School. De jeans moeten per slot van rekening ook verkocht worden.
Wordt er in de blue school ook geƫxperimenteerd met nieuwe technologieƫn?
Blue School wordt zeker ook een plek waar studenten worden opgeleid en kennis maken met de nieuwste retailinnovaties. Denk aan klantentellers die zijn gekoppeld aan de voorraad en emotielezers die de reactie van klanten meten op een product. Maar ook heatmapping die de routing van een klant leest of een compleet geïntegreerd RFID-systeem wat een technologie is om van een afstand informatie op te slaan in en af te lezen van zogenaamde RFID-tags die op of in objecten zitten, bijvoorbeeld de prijskaartjes en labels. Blue School is ook als student store één van de ‘Labs’ van de Retail Innovatie & Experience Campus.
Ligt de focus op de fysieke winkel en/ook op online?
Naast de fysieke winkel krijgt Blue School Store ook een website; omnichannel is hierbij het sleutelwoord. Omnichannel is een soepele koopervaring voor de klant op verschillende kanalen. Bij omnichannel gebruikt de klant heel veel verschillende kanalen die goed op elkaar zijn afgestemd. De klant bepaalt in dit geval welk kanaal hij wil gebruiken. De kanalen draaien eigenlijk om de klant heen en de klant kiest voor zijn of haar voorkeur. Dus of dit nu de fysieke Blue School Store is, de klant via zijn of haar pc een jeans bestelt of zijn of haar mobiele telefoon gebruikt, de klant kan straks alle kanalen gebruiken en de Blue School studenten worden future proof opgeleid.
Worden de studenten ook betrokken bij overlegstructuren van The Mall ondernemers/eigenaren?
In Blue School komt ook een Retail Informatiepunt waar ondernemers, werknemers, studenten en docenten met elkaar leren, kennis delen, onderzoeken en experimenteren. Blue School is als student store één van de ‘Labs’ van de Retail Innovatie & Experience Campus. De Retail Innovatie & Experience Campus is een publiek private samenwerking (PPS), waarin gemeente Leidschendam-Voorburg, ROC Mondriaan, mboRijnland, De Haagse Hogeschool, ondernemingsverenigingen en vastgoedonderneming Unibail Rodamco Westfield samenwerken. Het doel is om gezamenlijk als ondernemers, onderwijs en overheid al lerende te werken aan aantrekkelijke winkelgebieden met vernieuwende retailers. Blue School is onderdeel van deze campus.
Zijn de resultaten van de fysieke winkel transparant?
De studenten die de opleiding tot (Denim) Store Manager volgen, worden bij alle facetten binnen Blue School betrokken. Of het nu de administratie, de visual merchandising of de inkoop is, alles wordt geïntegreerd in het onderwijs. Je moet hierbij denken aan het organiseren en begeleiden van een werkoverleg, het maken van schappenplannen, maar ook het oplossen van challenges waarbij de studenten grote vraag stukken moeten oplossen. Hoe verhoog ik de omzet op basis van de data die de eerdergenoemde emotielezers hebben gegenereerd. De studenten worden 100% in de praktijk opgeleid.
Wat merkt de klant van het concept Blue school?
Blue School is uniek in Nederland en wij dragen met trots uit dat Blue School dé place to be is. Niet alleen voor een mooie jeans, maar zeker ook om studenten aan het werk te zien en opgeleid te zien worden in een bijzondere praktijk. Natuurlijk kan er hier en daar in de winkel iets fout gaan, maar dat mag, de studenten zijn immers nog bezig het vak te leren. Het concept van Blue School is het Unique Selling Point, het concept maakt de winkel en de opleiding juist zo speciaal.
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Blue School is in onze ogen de opleiding voor de nieuwste retail professionals. Het is onze droom om de door ons opgeleide (Denim) Store Managers, in de toekomst te zien werken in de mooiste flagshipstores waar ook ter wereld. En daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat wij met Blue School voor de retail in Nederland zeker toegevoegde waarde hebben. Het doel is om te werken aan aantrekkelijke winkelgebieden met vernieuwende retailers. Als onderwijs zijn we er helemaal klaar voor met onze studenten in het bijzonder én met de twee retail experts.
De opleiding start in september 2021. Kijk voor meer informatie op http://www.blueschool.nl/