MKB Ondernemersavond | Boost jouw Business met kritische vrienden
Nieuwsbericht
Bron: Retail Innovation Platform (Hanze Hogeschool)
Als ondernemer ben je voortdurend bezig met jouw bedrijf, jouw business. De huidige economische omstandigheden hebben er wellicht voor gezorgd dat je andere keuzes hebt moeten maken. Keuzes om te overleven, maar misschien ook keuzes om te groeien vanuit ideeën die je hebt of had. Het nemen van beslissingen over of voor je bedrijf is niet altijd gemakkelijk. En soms zou je het liefste met anderen willen sparren, een extra paar ogen doet soms wonderen. Tijdens de MKB Ondernemersavond op 27 oktober van 18:00 uur tot 22:00 uur in Groningen, maak je kennis met de Kritische Vrienden methode. Een methode ontwikkeld door het lectoraat Ondernemen in Verandering met als doel het ondernemende en innovatieve vermogen te versterken.
Vanuit een vriendschappelijk of professionele relatie worden kritische vragen gesteld, om jou te helpen bij ideeën of knelpunten. Het lectoraat is een samenwerking tussen Hanzehogeschool Groningen en Alfa-college onder leiding van lector Alexander Grit. We horen ervaringen van collega ondernemers en gaan, onder begeleiding van studenten, uiteraard zelf ook aan de slag tijdens het netwerken. Zo zal de Maripaan Groep uit Groningen, exploitant van een groot aantal Jumbo vestigingen in het Noorden ervaringen delen. Wie weet ontmoet je nieuwe 'kritische vrienden'. Alexander Grit, lector van het lectoraat Ondernemen in Verandering spreekt van een “informele plezierige methode waarbij elkaar uitnodigen een belangrijk aspect is”. Toegang is gratis!
Over het lectoraat en de Kritische Vrienden Methode
Het lectoraat Ondernemen in Verandering, een samenwerking tussen Hanzehogeschool Groningen en Alfa-college heeft als doel het ondernemende vermogen van zowel studenten als ondernemers te versterken door middel van toegepast onderzoek. In het kader hiervan zijn een aantal methoden ontwikkeld zoals de kritische vrienden en de Serendipity Table, kenmerkend daarbij is een multi-disciplinaire en multi-level benadering. Bij de ontwikkeling van de kritische vrienden methode heeft het lectoraat i.s.m. onderzoeksproject Future Proof Retail (vanuit o.a. het Retail Innovation Platform) en de gemeente Assen en Hardenberg de methode doorontwikkeld voor de retailsector (zie hierover ook het boekje Kritische vrienden onder de loep) Kern daarbij is dat zowel de retailer als de student wordt uitgedaagd om te gaan ondernemen en zich als kritische vriend te ontwikkelen. Door middel van vragen worden een dialoog voor een bepaalde periode gestart waarbij de ondernemer vragen stelt aan de student en de student aan de ondernemer. Het idee is ook dat de deelnemers uitdagingen vanuit een ander perspectief gaan bekijken en ongezochte vondsten kunnen plaatsvinden.
De ondernemersavonden zijn een kennismaking met de methode, wanneer ondernemers geïnteresseerd zijn in de methode worden ze verder getraind en eventueel gecertificeerd als Kritische Vriend. Alle informatie over de Kritische Vrienden methode vind je hier.