Over ons
Retail Insiders: jouw bron van data, duiding en inspiratie.
INretail en Thuiswinkel.org hebben het initiatief genomen om een centraal kennisplatform te ontwikkelen voor de totale retailsector: Retail Insiders. Alle informatie over de sector is hier te vinden: on- & offline, food & non-food, de diverse branches en verschillende verkoopkanalen.
Wat is Retail Insiders?
Met het platform willen we cijfers, visies, kennis en trends uit uiteenlopende branches bundelen, delen en duiden. Alle facetten binnen retail komen hierbij aan bod: van consument, economie en winkelgebieden tot innovatie, onderwijs en de arbeidsmarkt. Naast actuele cijfers vind je op Retail Insiders per thema een uitgebreid overzicht van relevante rapporten, publicaties, nieuwsberichten cases en achtergrondinformatie. Alle kennis over de fysieke en online retailwereld komt hier samen op één centrale plek. Van én voor de echte kenners. Zo wordt Retail Insiders jouw bron van data, duiding en inspiratie.
Unieke data
Retail Insiders biedt actuele en betrouwbare cijfers over de retailsector en de achterliggende branches. Op dit onafhankelijke kennisplatform is alle relevante informatie, zoals omzetontwikkeling, werkgelegenheid, winkelvloeroppervlakte op één centrale plek te vinden.
Aan de basis van deze data staat de informatie die insiders kennen van detailhandel.info. Voor Retail Insiders is deze data verder verbeterd, verrijkt en uitgebreid tot een unieke combinatie van gegevens. Panteia, Locatus, CBS, GfK en Nielsen zijn daarbij belangrijke leveranciers en dataverwerkers.
De breedte van de bronnen, de diepte van de data en de duiding van de cijfers maakt Retail Insiders tot een unieke databank die gratis geraadpleegd kan worden. Om het gebruiksgemak te vergroten kan de data met behulp van een dashboard op eenvoudige wijze worden gefilterd en geanalyseerd.
Waarom Retail Insiders?
De retailbranche in Nederland is volop in beweging. We zien ingrijpende structuurveranderingen in de keten en in het winkellandschap, denk aan direct selling, omnichannel en blurring. Ook de druk van de internationale (online) concurrentie neemt toe. Al deze ontwikkelingen grijpen steeds meer in elkaar en raken in een stroomversnelling. Stilstaan als sector is dan ook geen optie, maar dat hoeft ook niet. Retail in transitie biedt allerlei nieuwe kansen en mogelijkheden. Daarom is het meer dan ooit van belang om te beschikken over actuele en betrouwbare cijfers over de retailsector en de onderliggende branches.
In de afgelopen jaren zijn er vele initiatieven tot stand gekomen waarin stakeholders met elkaar samenwerken om te komen tot versterking van ondernemers en winkelstraten. Deze samenwerkingsverbanden benadrukken steeds weer de behoefte aan een hoogwaardig kennisplatform voor de detailhandel. Retail Insiders is het heldere antwoord op de vraag uit de markt.
Voor en door de branche
De retailsector heeft duidelijk behoefte aan goede, eenduidige informatievoorziening. INretail en Thuiswinkel.org hebben daarom het voortouw genomen om samen met de markt Retail Insiders te ontwikkelen. Wij voelen de verantwoordelijkheid om samen te zorgen voor een hoogwaardige kennisinfrastructuur, zodat de retailsector zelf de lead neemt en houdt. Wij hopen dat andere partijen net zo enthousiast zijn als wij en die verantwoordelijkheid met ons willen delen. Het streven is om te komen tot een platform waar retail en stakeholders samen optrekken en om relevante actuele data en informatie te bieden. Om zo samen sterker, innovatiever en behendiger te kunnen acteren op basis van de juiste uitgangspunten.
Funding
De ontwikkeling van Retail Insiders is onder andere mogelijk gemaakt door financiering van de Stichting Detailhandelsfonds (SDF). Als initiatiefnemers van het platform dragen INretail en Thuiswinkel.org de financiële verantwoordelijkheid en zorgen zij voor de coördinatie van het platform. Retail Insiders draagt bij aan de ambitie van de Retailagenda om de retailsector voor te bereiden op de toekomst.
Doe mee!
Vind je het ook belangrijk dat deze belangrijke en mooie sector een toonaangevend kennisplatform heeft, en wil je daar een bijdrage aan leveren? Wil je jouw rapport op Retail Insiders? Of zoek je een bredere samenwerking door partner van het platform te worden?
Marcel Evers
Topic Owner Consumentengedrag en Demografie
INretail
Dorien Krassenberg
Topic Owner Arbeidsmarkt en Onderwijs
INretail
Femke den Hartog
Topic Owner Blurring en Duurzaamheid
INretail
Vincent Romviel
Topic Owner Privacy
Thuiswinkel.org
Sophie van Rooij
Thuiswinkel.org
Hester Bunnik
Topic Owner Winkelstructuur & transformatie
Anouk Delfgou
INretail
Communicatie
Roland van Kortenhof
Topic Owner Techniek
Thuiswinkel.org
Gerlant Lettinga
Topic Owner Macro-economische ontwikkelingen, Woningmarkt, Ruimtelijke ordening, Koopstromen en Winkelstructuur & transformatie
INretail
Jesse Weltevreden
Topic Owner Digitalisering
Nikki Verbon
Marketing & Communicatie