Werk aan de winkel

Rapport

Auteur: Jörn Küpper, Dymfke Kuijpers, Madeleine Tjon Pian Gi en Lisette Steins
Bron: McKinsey & Company

De Nederlandse detailhandel – bestaande uit food- en non-foodretailers die producten verkopen en diensten verlenen in het online- en fysieke winkelkanaal – heeft een keerpunt bereikt. De sector wordt geconfronteerd met een daling in non-food, omdat de omzet afname in fysieke winkels niet wordt gecompenseerd door de groei online. De winstgevendheid staat onder druk in zowel de food- als non-foodsector. In het fysieke winkelkanaal heeft de leegstand van winkelruimte een negatieve invloed op de winkelervaring. Veranderingen in voorkeuren en veranderd consumentengedrag, technologische vooruitgang, buitenlandse concurrentie en nieuwe bedrijfsmodellen hervormen de sector. Als gevolg hiervan komen gevestigde retailers voor grote uitdagingen te staan en ontstaan er kansen voor retailers die zich snel aan de nieuwe marktomstandigheden kunnen aanpassen.

Publicatie downloaden

Deel deze pagina

Retailsector