Winkelstructuur & transformatie
Nederland kent van oudsher een zorgvuldig opgebouwde en fijnmazige winkelstructuur. Met de huidige veranderingen in de winkelmarkt blijkt deze structuur zowel voor- als nadelen te hebben. Een voordeel is dat verreweg de meeste Nederlanders dicht bij huis kunnen winkelen. De keerzijde is dat erop veel plekken sprake is van een overlappend en eentonig aanbod.
Dit komt de bezoekersaantallen niet ten goede. De groei in de winkelsector stagneert en de leegstand neemt toe. Daarom is het in veel gebieden noodzakelijk om compactere winkelcentra te realiseren. Dit gaat gepaard met veel herbestemmingsplannen en meer samenwerking tussen retail, vastgoed, gemeentes en andere gebiedspartijen.
Ook is er meer aandacht nodig voor de samenhang tussen online en offline winkelen. Door het aanbod en type winkels weer bij het gebied te laten aansluiten én nieuwe functies toe te voegen kan een flinke impuls worden gegeven.
Bekijk alle publicaties
Verdieping
Publicaties
Case
In vijf stappen succesvol gezamenlijk online als winkelgebied
In het retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local is in verschillende winkelgebieden geëxperimenteerd met collectieve online oplossingen. In deze case vind je bevindingen uit dit lab en 5 stappen om als winkelgebied succesvol online te gaan.
Lees deze case Bekijk alle casesBekijk alle dashboards
Verder lezen
Dashboards
Bekijk alle links
Verder lezen
Links
Updates
Agenda
Er zijn op dit moment geen relevante agenda-items.
Bekijk alle topics
Verder lezen