Haarverzorging / kappers

Tot de sector Haarverzorging ofwel de kappers worden winkels gerekend die diensten verlenen op het gebied van haarverzorging voor consumenten.

De financiële gegevens over omzetten en kosten gerealiseerd door deze bedrijven zijn afkomstig van het CBS. Hiervoor is de volgende SBI-code gebruikt:
(96021) Haarverzorging. Deze klasse omvat: - wassen, knippen, verven, kleurspoelen, onduleren e.d. van haar, evenals scheren en knippen. Deze klasse omvat niet: - vervaardiging van pruiken (32999 ).

Informatie over het aantal fysieke winkels en de oppervlakte van deze winkels is afkomstig van Locatus. Hiervoor zijn de gegevens gebruikt van de Locatus-branche: Kapper.

Omzet & Ontwikkeling

Weergegeven is de absolute omzet (x €1 mln. excl. btw) van bedrijven gevestigd in Nederland en de ontwikkeling (%) ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Niet-consumenten omzet betreft dat deel van de netto omzet dat niet uit detailhandelsactiviteiten (verkoop aan consument) voortkomt, maar door verkoop aan bedrijven en instellingen. 
Fysieke winkelomzet betreft dat deel van de omzet dat via de winkel (toonbank) wordt verkocht 
Niet-in-de winkel omzet betreft het deel van de multichannel detailhandelsomzet dat via andere kanalen dan de fysieke winkel (o.a. internetkanaal) wordt verkocht. Bedrijven ingedeeld in de SBI “Detailhandel via postorder en internet” (4791) (hoofdactiviteit online) vallen hier niet onder. 

Kwartaal omzetontwikkeling

Omzetontwikkeling op kwartaalbasis van de branche in % ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het betreft de omzet van in-wezen fysiek georienteerde bedrijven die tevens online kunnen verkopen. Exclusief de omzet van in-wezen-online georienteerde bedrijven, ook wel 'pure' webshops genoemd.

Exploitatiebeeld & Kengetallen

Het exploitatiebeeld met de resultatenrekening geeft inzicht in de hoogte van de bruto winstmarge en het aandeel van belangrijke kostenposten als personeel en huisvesting en het bedrijfsresultaat (voor belastingen en ondernemersbeloning). In de resultatenrekening is de netto omzet (excl. btw) op 100% gesteld. Let op: het betreft het gemiddelde beeld op basis van input van grote, middel- en kleine bedrijven inclusief zelfstandigen zonder personeel. 

Personeelskosten bestaan uit: loonkosten (salarissen, vakantiegeld, winstuitkeringen en provisies); loonkosten (pensioen, reis- en onkostenvergoedingen, vervoer- en opleidingskosten); werkgeverspremies voor sociale verzekeringswetten en bijdragen aan collectieve verzekeringen. De personeelskosten worden onder andere beïnvloed door de rechtsvorm: een BV of NV rekent het ondernemersloon tot de personeelskosten, terwijl bij een eenmanszaak en een V.o.f. (IB-ondernemer) het ondernemersloon nog betaald moet worden vanuit het bedrijfsresultaat. 

De omzet per winkel, omzet per fte (fulltime equivalent) en omzet per werkzame persoon zijn geraamd op basis van CBS gegevens. De omzet per m2 winkelvloeroppervlakte (wvo) is gebaseerd op cijfers van CBS (omzet) en Locatus (m2 wvo). Peildatum Locatus: juli van het betreffende jaar.  

Een stijging van de omzet per variabele (x €1.000 excl. btw) in de loop van de jaren is een maat voor een verbetering van de productiviteit en vice versa.

Let op: In de hier getoonde omzet per m2 wvo zijn correctiefactoren toegepast ter overbrugging van de verschillen in metingen van aantal vestigingen tussen CBS en Locatus. Door verschil in meetmethode en definitie wordt afgeraden zelf gegevens uit de twee bronnen op elkaar te delen, dan wel te vermenigvuldigen.

Ondernemingen & Winkelstructuur

Het aantal ondernemingen (bron CBS) betreft detailhandelsbedrijven waarvan online verkoop niet de hoofdactiviteit is. Een onderneming kan meer dan één vestiging (Lokale bedrijfseenheid) omvatten en mogelijk ook een webshop. 

Het aantal vestigingen als zijnde lokale bedrijfseenheden (LBE) (bron CBS) betreft elke afzonderlijk gelegen ruimte, terrein of complex van ruimten of terreinen, benut door een bedrijf voor uitoefening van de activiteiten. Ieder bedrijf bestaat uit tenminste één vestiging. Meerdere locaties van een bedrijf binnen één postcodegebied worden als één vestiging beschouwd.

Het aantal fysieke verkooppunten (vkp) is gemeten door Locatus. Locatus meet met name de als voor consumenten te betreden herkenbare verkooppunten in kerngebieden, waarbij een verkooppunt aan een aantal voorwaarden dient te voldoen om mee te tellen als fysiek verkooppunt, zoals: 

  • Een vrij toegankelijke (inpandige) ruimte
  • Eigen afrekenpunt
  • Minimaal 3 dagen per week open, meer dan 4 uur per dag

Let op:

  • Een fysiek verkooppunt gemeten door Locatus kent niet dezelfde definitie als de door het CBS gemeten vestigingen volgens de CBS definitie Lokale bedrijfseenheden. Hierdoor kunnen de aantallen afwijken.
  • En een Lokale bedrijfseenheid (vestiging gemeten door het CBS) is niet hetzelfde als een Onderneming (gemeten door het CBS). Een Onderneming kan over meerdere Lokale bedrijfseenheden (vestigingen) beschikken. 

Door verschil in definitie en meetmethode wordt afgeraden het aantal fysieke verkooppunten (bron: Locatus) en het aantal ondernemingen (CBS) op elkaar te delen dan wel te vermenigvuldigen.  

Peilmoment aantal ondernemingen (CBS): Telkens q1 van het betreffende jaar. Peilmoment fysieke verkooppunten (Locatus): juli van het betreffende jaar.
 

Samenwerkingsvorm

Bij het aantal fysieke verkooppunten per samenwerkingvorm wordt onderscheid gemaakt tussen formule/ketenbedrijven en zelfstandigen. De bron Locatus registreert een verkooppunt als formule indien er wereldwijd zeven of meer vestigingen zijn, óf indien een onderneming meer dan 100 werknemers in dienst heeft, en toch minder dan 7 vestigingen.

Bestedingen

Voor een aantal productgroepen die relevant zijn voor deze branche is de totale consumptieve besteding door Nederlandse huishoudens (x € 1 mln. incl. BTW) weergegeven. Het betreft de som van bestedingen aan de productgroep over alle afzetkanalen, mogelijk ook buiten de branche, in binnenland en buitenland en zowel offline als online.

Arbeidsmarkt

Onderstaand kerncijfers over de arbeidsmarkt. Het betreft gegevens over het jaar 2022. 

Behoefte aan advies of ondersteuning bij het ondernemen?

De ANKO is de branchevereniging van ondernemende kappers in Nederland. De ANKO voert zelf ook structureel onderzoek uit naar de ontwikkelingen in de branche om goed onderbouwd effectief te kunnen lobbyen in Den Haag. Veel van de inzichten (rapporten) zijn openbaar beschikbaar, sommige rapporten zoals over consumentengedrag zijn (grotendeels) voorbehouden voor ANKO-leden. Kijk voor meer (specifieke) informatie bij ANKO Onderzoekt en/ of neem contact op met de ANKO Ledenservice of perswoordvoerder.