'The future of shopping'

De veranderende retailwereld vraagt om een nieuwe aanpak. Niemand kan ontkennen dat de manier waarop er gewinkeld wordt enorm is veranderd de afgelopen jaren. En dat deze manier van winkelen zal blijven veranderen. Door het winkelen via internet en de komst van grote spelers naar de binnensteden wordt het steeds lastiger voor de zelfstandige winkeliers. Aan de andere kant wordt het voor nieuwe ontwerpers en merken steeds lastiger om toegang te krijgen tot de winkelmarkt.

De eigenaren, Pieter en Elsie de Mik, hebben zelf een winkel en hebben in 2016 de winkel veranderd van een 'mono brand' winkel naar een winkel met meerdere merken waarbij er met een soort 'shop in shop' concept wordt gewerkt. Binnen een heel korte periode hadden ze een wachtlijst van merken die bij hun in de winkel verkocht wilden worden. Nadat ze met meerdere merken hadden gesproken bleek dat niet alleen de winkelier het moeilijk heeft, maar ook dat jonge, startende en de niet heel grote merken het moeilijk hebben om actieve winkels te vinden. Na verschillende mogelijkheden te hebben bekeken zijn ze op het huidige platform gekomen.

CooCooShop is een internationaal platform waar winkels en merken/designers elkaar kunnen vinden om met elkaar te werken. De manier waarop gewinkeld wordt is de laatste jaren sterk veranderd. Vooral de kleine onafhankelijke winkeliers hebben het moeilijk en verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld. Er ontstaat een uniform winkelaanbod met in iedere stad vrijwel alleen grote ketens. Winkelsteden worden daardoor minder interessant te bezoeken en winkeliers lijden. 

Merken hebben het moeilijk

Maar niet alleen winkeliers hebben het moeilijk. Ook kleinere merken, jonge merken en designers hebben een probleem omdat ze geen winkels meer kunnen vinden die hun goederen willen verkopen. Alleen via internet verkopen is lastig omdat het merk niet bekend is en klanten om allerlei redenen het niet aandurven de artikelen online te kopen. En als ze dat doen zijn er strenge regels met betrekking tot terugname.

Gemeentes en vastgoedeigenaars

Het platform heeft positieve effecten op winkeliers en merken/designer, maar ook op de diversiteit van het winkelaanbod in gemeentes en vastgoedeigenaars. Omdat een interessant winkelaanbod mensen trekt, gaat het beter met de gemeente en kunnen de vastgoedeigenaars hun vastgoed goed verhuren.

Hoe het werkt

Het platform werkt heel eenvoudig. De winkelier maakt een profiel aan van zijn winkel en geeft aan op welke manier hij wil werken. Als zijn profiel klaar is komt het op het platform te staan. Het profiel is niet zichtbaar voor anderen. Een merk maakt ook zijn profiel aan. Hier wordt het merk beschreven, worden er foto’s toegevoegd en wordt er een link naar de betreffende website toegevoegd. Als dit klaar is kan het merk een zoekopdracht starten. In de zoekopdracht geeft het merk aan in welke geografische plaats(en) het verkocht wil worden.

De aangemelde winkels op het platform krijgen een bericht dat een merk op zoek is naar een verkooppunt in zijn plaats. De winkelier kan bekijken welk merk het is. Op het moment dat hij het een interessant merk vindt stuurt hij zijn, vooraf aangemaakte, aanbieding naar het merk. Indien het merk akkoord gaat is de relatie gelegd en kunnen de details van de samenwerking worden uitgewerkt. De samenwerkingen kunnen worden aangegaan onder flexibele voorwaarden. Zo is het mogelijk te kiezen voor directe inkoop, met een terugkoopgarantie, consignatie of een combinatie. Pas op het moment dat er een succesvolle relatie is gelegd wordt er een betaling gevraagd aan zowel de winkelier € 20,- ex BTW, als aan het merk (afhankelijk van de manier waarop de samenwerking wordt aangegaan).

Visie op de toekomst

Het is niet eenvoudig hier een antwoord op te geven. Ten eerste zijn er veel verschillende productgroepen die op een andere manier werken en gaan werken. 3-D printing (of een technische verbetering hierop) zal zeker een vaste waarde worden in retailland, maar ook voor de traditionele winkels zal plaats blijven. Zeker wanneer het om kleding, schoenen en accessoires gaat vinden klanten het prettig de stoffen te voelen, de pasvorm te bekijken en kunnen de gegeven service waarderen. Winkels die iets extra doen voor hun klanten zullen blijven bestaan. Winkelen als evenement of belevenis.

Verkopen via het internet zullen groeien, maar de manier waarop dit gebeurt zal veranderen. Met de grote hoeveelheid retour is het businessmodel niet te houden. Denk alleen al aan de impact op het milieu door de overbodige transporten, de teveel geproduceerde artikelen en de verliezen die in dit model worden geleden. En nieuwe en jonge merken zullen blijven proberen hun klanten te bedienen. Daarom zullen er speciale winkels blijven bestaan die juist hen en hun klanten tot elkaar brengen.

STOOK JEWELRY - Mianne de Vries

Wanneer ben je met jouw merk Stook Jewelry begonnen? En wat maakt jouw merk uniek?

Drie jaar geleden ben ik begonnen met Stook. Eerst heb ik een grafische opleiding gedaan met wat freelance werk ernaast. Daarna heb ik de kunstacademie afgerond en ben ik mij meer gaan richten op productdesign en zo is Stook ontstaan.

Mijn merk onderscheidt zich door het gebruik van het materiaal porselein. Dit wordt niet vaak gebruikt voor sieraden. Tijdens mijn studie heb ik de liefde ontwikkeld voor het materiaal. In mijn collecties en producten probeer ik altijd een bepaalde humor en speelsheid te leggen. Ook vind ik belangrijk dat je met de producten kunt spelen / op een andere manier kunt dragen.

Hoe zie jij de toekomst voor de samenwerking met winkels voor je?

Nu verkoop ik mijn producten veel in conceptstores en museum winkels. Het lijkt mij ook interessant om te weten hoe de producten zullen verkopen in fashion winkels. Ook de buitenlandse markt is interessant voor Stook, zoals bijvoorbeeld Frankrijk. Dit vind ik zelf lastig te onderhouden omdat ik geen Frans spreek.

Hierdoor ben ik opzoek naar agenten of een platform zoals CooCooShop die voor mij het contact legt met winkels. Zo hoef ik zelf niet op pad en kan ik mij meer focussen op het creatieve proces van Stook. Hierbij vind ik het wel belangrijk dat er een goede band is tussen het agentschap / platform en de winkels zodat ik weet dat alles goed verloopt.

Het is soms lastig om je in een winkel te verplaatsen. Je wilt je ook niet opdringen bij een winkel. Wanneer een winkelier aan kan geven waarin hij interesse heeft en er wordt dan een match gemaakt, maakt het benaderen een stuk gemakkelijker.

Online gaat er tegenwoordig ook veel via social media zoals bijvoorbeeld instagram. Beeld werkt goed, ik ben benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

Hoe zie jij de toekomst van de (vak/inkoop) beurzen voor je?

Ik bezoek wel beurzen maar je merkt dat het aan het verschuiven is. Digitale platforms schieten als paddenstoelen uit de grond.

Wel denk ik dat de klanten de producten vaak nog wel willen blijven zien en voelen.

Misschien dat er gewerkt wordt met test pakketten of dat de platformen op beurzen aanwezig zijn zodat klanten de producten toch kunnen zien.

Waarom ben je met CooCooShop gaan werken?

Ik was op zoek naar agenten en externe plekken die de verkopen voor mij konden regelen. Ik vond het interessant en dacht ik ga uitproberen en kijken hoe het werkt. De opstart kosten zijn laag dus hiervoor had ik geen risico, dus ik dacht; ik probeer het uit, wie weet.

Op welke manier zet jij CooCooShop in voor jouw bedrijf?

Dat vind ik nog lastig om te zeggen omdat ik nog niet precies weet wat ik er uit kan halen, wat het netwerk is en wat ik daarvan kan gebruiken. Ik ga kijken wat het gaat doen. Voor winkels in Frankrijk is het nu wel gemakkelijk om connecties te maken vanuit Nederland.

Ben je al samenwerkingen aangegaan via CooCooShop?

Nu alleen met de Coco’n shopping in Nice, in Frankrijk. Ik ben benieuwd wat er nog komen gaat. Ook vooral in Nederland.

VIA ITALIA – Isabelle Perrot

Wanneer ben je met jouw winkel Via Italia begonnen? En wat maakt jouw winkel uniek?

In juli 2017 ben ik begonnen met mijn winkel, Via Italia in Villeneuve-Loubet, Frankrijk. Ik verkoop alleen merken die niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn in de regio. En dankzij CCS is dit mogelijk om het merken zijn, meestal afkomstig uit het buitenland die met mij contact opnemen. Het was hoogst onverwacht!

Hoe zie jij de toekomst voor de samenwerking met merken voor je?

Interessant omdat merken die in 'consignatie' werken ons toelaten om nieuwe merken aan te bieden zonder onze cashflow te veel aan te spreken. Deze merken kunnen probleemloos in de winkel geïntegreerd worden zonder dat het merk zelf een winkel hoeft te openen. Het is een win-win situatie voor iedereen.

Hoe zie jij de toekomst van de retail voor je?

We moeten werken met originele en creatieve merken die hun producten niet op hun eigen websites goedkoper verkopen, ten koste van de winkels. Zelfs als e-commerce voortdurend in ontwikkeling is, waarderen veel mensen nog steeds het menselijke contact, het advies, de service en het plezier om de materialen aan te raken en de kleding te passen.

Hoe zie jij de toekomst van de (vak/inkoop) beurzen voor je?

De confectiesalons aan het begin van het jaar hebben goed gewerkt en dit maakte het mogelijk om nieuwe merken te ontdekken. Maar we hebben wel minder merken gezien dan vorige jaren.

Hoe ben je in contact gekomen met CooCooShop? En waarom ben je met CooCooShop gestart?

Ik heb CCS ontdekt dankzij een ontmoeting via de Kamer van Koophandel (CCI) van Nice. Zij hadden een winkel van de toekomst ontwikkeld met betrekking tot de voortgang in de digitale wereld en de winkels. Daarop volgend nam ik contact op met Elsie de Mik omdat het concept me mee zeer aansprak en de rest ging eigenlijk vrij snel.

Op welke manier zet jij CooCooShop in voor jouw bedrijf?

Ik ontvang aanvragen van merken die in mijn winkel aanwezig willen zijn en op welke basis zij dit willen. Ik kan hun aanbod aannemen, wijzigen of afwijzen.

De ervaring met CooCooShop is erg goed omdat Elsie zeer vriendelijk is en weet wat het is om elke dag in een winkel te werken. Ze kent de ins en outs en CCS komt met commercieel interessante aanbiedingen door merken.

Ben je al samenwerkingen aangegaan via CooCooShop?

Ik werk momenteel met 4 merken en binnenkort een 5de dankzij CCS en het werkt goed!

CCS en ik wisselen regelmatig informatie uit over de aanbiedingen, merken en over het platform CCS zelf, om het geheel te verbeteren, omdat Elsie dit heeft gevraagd 


Deel deze pagina

case home