Hardenberg en Meppel werken hard aan hun centra
Hardenberg en Meppel zijn 2 van de pilot gemeenten van de Retailagenda. Zij gelden als proeftuin voor de actiepunten uit de Retailagenda en worden op de voet gevolgd. Ter gelegenheid van het Zomercongres Retailagenda gaven ze uitleg over de aanpak van hun binnensteden.
Zo heeft gemeente Hardenberg de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in het verbeteren van het stadscentrum. De Retailagenda heeft daar enorm bij geholpen, aldus burgemeester Peter Snijders. Ook de provincie ondersteunt gemeenten, o.a. door het beschikbaar stellen van budget en kennis. Het resultaat is dat alle Overijsselse gemeenten een RetailDeal hebben getekend. Sociaal Economische Raad (SER) Overijssel, dat in 2016 onderzoek deed naar de retail in deze provincie, juicht deze aanpak toe en heeft geadviseerd om regionale detailhandelsvisies af te stemmen. Dennis Melenhorst van de SER concludeert dat de Retailagenda heeft gezorgd voor extra bewustwording en agendering.
Meppel
Gemeente Meppel heeft een RetailDeal getekend om als gemeente het verschil te kunnen maken. Door de RetailDeal is de gemeente in contact gekomen met interessante partijen, zoals platform De Nieuwe Winkelstraat, één van de partners van de Retailagenda. Projectontwikkelaar E.CP heeft een plan gemaakt voor de herontwikkeling van winkelcentrum de Keijzerstroom, waar voorheen de V&D was gevestigd. In het najaar start hier de bouw van een nieuwe bioscoop. Het plan richt zich verder op het verminderen van winkelmeters en het verfraaien van winkels en openbare ruimte. Daarnaast wordt ruimte geboden aan verschillende horecaconcepten en is beleving een belangrijk speerpunt.
Bron: Retailland.nl