Roos24

De afgelopen periode is hard gewerkt aan de voorbereidingen en de lancering van het loyaltysysteem Roos24: een spaarsysteem voor bezoekers aan Roosendaal. Het is bedoeld om de verblijfsduur van bezoekers te verlengen. En ze te verleiden de stad regelmatiger te bezoeken. Ruim vijftig ondernemers nemen deel aan dit spaarsysteem, waarbij de klant een persoonsgebonden Roospas ontvangt.

Bij een besteding in een van de aangesloten zaken, ontvangt hij of zij een spaartegoed: een beloning voor elke aankoop in de Roosendaalse binnenstad. Of het nu gaat om een doosje bonbons, een fles wijn of een drankje op het terras. Met de spaarpas kunnen klanten weer nieuwe aankopen doen bij een van de aangesloten ondernemers. En hun parkeerkosten betalen. Om dit mogelijk te maken, is met vastgoedpartijen en ondernemers een bv opgericht. Door deze samenwerking wordt de binnenstad beter, mooier en aantrekkelijker. Ook de provincie is enthousiast over het initiatief en werkt er daarom graag aan mee.

Lessons learned

  • Samenwerking is het toverwoord. Sinds 2014 zet de gemeente Roosendaal extra in op de binnenstad. Alles gebeurt in nauwe samenwerking met vastgoed, ondernemers en bewoners van dit gebied. Dat zorgt voor een optimaal draagvlak voor de ingrepen en initiatieven.
  • Coach: de voorbereidingen voor het opzetten van zo'n programma zijn erg tijdrovend. Daarnaast is het voor sommige ondernemers ingewikkelde materie en een "ver-van-hun bed show". Daarom is een coach aangesteld om deelnemers te werven en te informeren. Zeker bij innovatieve zaken moet je ondernemers bij de hand meenemen.
  • Kopgroep/ambassadeurs: het is belangrijk om enthousiaste ondernemers binnen te halen. Dat zijn de belangrijkste ambassadeurs van het project, die andere ondernemers kunnen stimuleren om mee te doen.
  • Technisch kan er heel veel. De combinatie van sparen en betalen bij de parkeerautomaat was bijvoorbeeld nog niet mogelijk. Maar inmiddels is de juiste software ontwikkeld en loopt het op rolletjes.

Deel deze pagina

case home Retailagenda