Aantal aankopen via smartphone stijgt met 69%
Nieuwsbericht, Persbericht
Bron: Thuiswinkel.org
Online winkelen via de smartphone neemt in 2016 verder toe in populariteit. Het aantal online aankopen waarbij gebruik wordt gemaakt van de smartphone, groeit met maar liefst 68% ten opzichte van 2015. iDEAL versterkt haar aandeel binnen dit segment: bijna de helft van deze aankopen wordt inmiddels via iDEAL betaald (van 39% naar 47%). Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.
De totale online markt groeit in 2016 met 22% als we kijken naar het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen. Het betaallandschap blijft daarbij nagenoeg stabiel ten opzichte van 2015. Het aandeel van iDEAL neemt licht toe van 56% naar 57%. AfterPay laat de grootste groei zien in aantal aankopen (+49%) en ziet haar aandeel groeien van 2% naar 3%. Ook incassomachtigingen en creditcardbetalingen blijven populair op het web. Samen vertegenwoordigen deze betaalmethoden een marktaandeel van 18%. Acceptgiro wordt steeds minder gebruikt: het aandeel daalt van 4% naar 3%.
Aantal aankopen via smartphones explosief toegenomen
Het gebruik van smartphones voor het doen van online aankopen neemt in 2016 verder toe en laat een grotere stijging (+68%) zien dan de totale online markt. Toch worden nog verreweg de meeste online aankopen via een laptop of desktop gedaan (74%), waarbinnen de desktop minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar (van 34% naar 31%). Het aandeel van de tablet blijft stabiel op 14% van alle online aankopen. Het aantal aankopen via smartphones is gestegen van 8,9 miljoen online aankopen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Het aandeel van de smartphone groeit daarmee van 6% naar 9%.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Het is opvallend dat de stijging van transacties met de smartphone weliswaar groot is, maar dat die transacties nog geen 10% uitmaken van alle online betalingen. We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan 30% van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit percentage zelfs boven de 70%. Nederland heeft dus nog een lange weg te gaan, maar zal de achterstand door het gebruik van nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce-apps de achterstand in de komende jaren kleiner maken.”
Binnen het betalingsverkeer via smartphones is een verschuiving in betaalmethoden terug te zien. iDEAL versterkt haar positie binnen smartphonebetalingen en is inmiddels ook in dat segment de meest gebruikte betaalmethode. 47% van alle aankopen die via de smartphone worden gedaan, wordt betaald met iDEAL. In 2015 lag dit aandeel nog op 39%. Dit gaat binnen dit segment vooral ten koste van het aandeel van creditcards (van 22% naar 16%) en PayPal (van 10% naar 7%).
Populaire categorieën voor mobile commerce
De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media & entertainment (13%), telecom (11%) en fashion (10%). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (+268%) en fashion (+214%).
Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone groeit ten opzichte van 2015, ook de aankoopbedragen via de smartphone nemen toe (+21%). Hiermee lijkt het vertrouwen in het betalen via de smartphone verder toe te nemen. Per aankoop op een telefoon wordt gemiddeld € 68,- uitgegeven, waar dit in 2015 nog € 56,- was. Ook het gemiddelde aankoopbedrag op de tablet neemt toe, van € 100,- naar € 104,-.
Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland: “Bijna een kwart van alle online aankopen gebeurt vanaf een mobiel apparaat. Mobiel afrekenen wordt steeds makkelijker. Zo kan tijdens een aankoop op desktop of laptop de betaling met behulp van iDEAL QR-codes worden afgerond op smartphone of tablet, zonder extra inlogapparaatje. Dat schept veelbelovende vooruitzichten voor de verdere groei van mobiel betalen bij webwinkels.”
De mobiele aankopen worden het liefst thuis gedaan. 81% van de respondenten geeft aan de laatste mobiele aankoop via de smartphone vanuit huis te hebben gedaan. Bij de tablet is dit zelfs 96%.