Welke duurzame bedrijfsmodellen spreken Nederlanders aan?

Nieuwsbericht

Bron: Retail Innovation Platform (Hogeschool van Amsterdam)

Consumenten en bedrijven dragen de aarde en de maatschappij steeds vaker een warm & groen hart toe. Maar hoewel consumenten welwillend tegenover duurzame keuzes staan, blijken ze die in de praktijk niet altijd te maken. Ze zijn vaak bang dat het 'te duur' zal zijn. Voor welke vormen of bedrijfsmodellen van duurzaamheid staan Nederlanders het meeste open? En wat zien ze nog niet zo zitten? Dat onderzocht de Hogeschool van Amsterdam.

Bedrijven die een duurzaam bedrijfsmodel introduceren, worden regelmatig geconfronteerd met een frustrerende paradox: de meeste consumenten staan positief tegenover milieuvriendelijke producten en diensten, maar lijken er vaak niet in grote aantallen (snel) gebruik van te maken. Het aantal consumenten dat zegt duurzaam te willen consumeren is groter dan het aantal dat dit daadwerkelijk doet. Het verkleinen van deze kloof tussen intentie en actie is noodzakelijk om de economische transformatie naar een duurzame en eerlijke economie te bewerkstelligen.

Onderzoekers Sjoukje Goldman en Jesse Weltevreden van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam deden onderzoek naar de populariteit van duurzame bedrijfsmodellen en vormen van verduurzaming onder Nederlanders. Deze inzichten helpen bedrijven gerichter keuzes te maken in hun duurzaamheidsmarketingstrategie. De resultaten zijn samengevat in dit interactieve dashboard en dit artikel op Emerce geeft je een mooie samenvatting van het onderzoek. 


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform Retailsector RINPcirculair