E-commerce in 2018: dé 5 logistieke trends

Nieuwsbericht

Bron: Alvar Piepers (Paazl) voor Frankwatching

Hoe gaan webshops volgend jaar om met bezorging? En hoe gaat de logistieke wereld om met de enorme groei van e-commerce? Dit zijn de 5 trends in e-commerce & logistiek voor 2018.

1. Stedelijk versus afgelegen: een groeiend verschil in bezorging

We trekken massaal naar de steden. Verwacht wordt dat in 2025 meer dan 60% van de bevolking in een stedelijk gebied woont. De populariteit van steden begint nu ook invloed te krijgen op e-commerce logistiek, waardoor een groeiend gat ten opzichte van het platteland ontstaat.

Stedelijke bezorging, dichterbij is sneller

De meeste innovatieve bezorgstart-ups laten het platteland nu al links liggen. In plaats daarvan kiezen ze vaak de ‘stad-voor-stad’-aanpak van Uber. De reden: buiten steden zijn er zoveel minder stops, die ook nog eens verder uit elkaar liggen, dat efficiënt bezorgen voor nieuwkomers onmogelijk wordt. Daarnaast ligt in de steden de sleutel tot goedkope same-day delivery, een gebied waar je als start-up echt iets kunt toevoegen.

Neem het Duitse Tiramizoo als voorbeeld. Deze nieuwkomer biedt same-day delivery aan in de grote steden. Het platteland is voor de gevestigde vervoerders. Deze service wordt inmiddels breed ingezet door MediaMarkt in Duitsland, hier worden de winkels gebruikt als lokale distributiecentra.

Aan de andere kant van de oceaan lijkt Walmart hetzelfde te willen. De retail-gigant kocht recent de New Yorkse same-day delivery-vervoerder Parcel. Belangrijke reden achter de aankoop: Parcel heeft ervaring met de ‘specifieke en zeer belangrijke’ uitdagingen rondom bezorgen in de stad. Andere succesvolle voorbeelden zijn het Franse Stuart, of de fietsende e-commerce-brigade van het Nederlandse Fietskoeriers.nl.

De groei van dit stedelijke distributiemodel heeft nog een verborgen effect. De kosten voor logistiek vastgoed schieten omhoog. Zeker de pure online players zijn hard op zoek naar lokale distributiecentra, om zo een vuist te maken tegen de ‘old-school’ retailers met hun binnenstedelijke winkels. Zelfs het Londens vervoersbedrijf Go Ahead springt nu op de trend in door hun bus-depots om te toveren tot hubs voor pakketbezorging. Ze willen zelfs lege bussen inzetten voor het vervoer van de pakketjes!

Bezorging op het platteland

Bezorging op het platteland creëert daarentegen hele andere uitdagingen. Volgens Alice Fournier (directeur Kantar Retail) heeft e-commerce de manier waarop het Amerikaanse platteland koopt radicaal verandert.

Een mogelijke oplossing voor dit probleem ligt verscholen in de veelbesproken pakket-drones. Hoewel deze waarschijnlijk niet snel over onze drukke steden zullen vliegen, zijn ze mogelijk dé oplossing voor het platteland.

Eén van China’s grootste retailers denkt er ook zo over. JD.com verwacht dat drones vooral geschikt zijn voor afgelegen gebieden waar er geen stedelijke obstakels zijn, en waar normale koeriers door de slechte infrastructuur maar moeilijk kunnen komen.

Wat gaat er gebeuren?

One size no longer fits all. In 2018 zal het steeds normaler worden dat online retailers en vervoerders bepaalde (premium) services uitsluitend in steden zullen aanbieden, in hun zoektocht naar efficiëntie.

2. Bezorging in huis: laten we onze privacy gaan voor meer gemak?

Als je kijkt naar zowel kosten als klantgemak heeft thuislevering één grote tekortkoming. Het is verrekte lastig om de agenda van de ontvanger en bezorger op elkaar aan te sluiten. Het gevolg is een enorm percentage aan gefaalde bezorgpogingen. Wat als we deze noodzaak tot fysiek ontmoeten nou eens wegnemen?

De sleutel tot een nieuw soort bezorging

Vanuit deze vraag is Amazon begonnen met bezorging in huis (in plaats van aan huis), mede mogelijk gemaakt door ‘slimme sloten’. Het idee: zodra de bezorger aan de deur staat, ziet de bewoner een melding op zijn smartphone. Hierop kan de bewoner het slimme slot tijdelijk ontgrendelen, zodat de bezorger naar binnen kan om het pakketje te droppen. Een real-time videoverbinding moet voor wat extra zekerheid zorgen.

Walmart gaat nog een stapje verder door boodschappen direct in de koelkast te zetten. Hoe makkelijk wil je het hebben? Dochterbedrijf Jet.com geeft de slimme sloten zelfs gratis weg, lettend op de enorme kostenbesparing die behaald kan worden.

Zijn we er wel klaar voor?

De industrie staat dus te popelen. Maar zijn consumenten hier wel klaar voor? Daar wringt de schoen. 68% van de Amerikanen zegt het geen fijn idee te vinden dat bezorgers hun huis binnenkomen. 53% voelt zich er zelfs ‘hoogst oncomfortabel’ bij. Oei. Wat denk je: moeten we gewoon even wennen, of is innovatie hier toch echt een stap te ver gegaan?

3. Een bezorgdag naar keuze: meer dan alleen voordelig voor je klant

‘Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis’. Online retailers hebben zich lang op de borst geklopt met steeds snellere levertijden. Er werd flink geïnvesteerd om cut-off tijden nog later op de avond te trekken. Maar is dit écht wat consumenten willen? Wat heb je aan ‘morgen bezorgd’ als overmorgen je vrije dag is? De crux: consumenten zijn lang niet altijd op zoek naar snelheid, ze willen vooral zekerheid.

Door deze behoefte aan zekerheid zien we steeds meer webshops die hun klanten keuze geven uit meerdere bezorgdagen. Met een goede reden. Kijken we naar de orders verwerkt door het Paazl-platform dan zie je dat (als ze de keuze krijgen) 22% van de consumenten kiest voor een andere bezorgdag dan de eerstvolgende. Velen kiezen bijvoorbeeld voor zaterdag, vaak de enige bezorgdag waarop mensen vrij zijn. Gemiddeld genomen kiezen mensen een bezorgdag die 2,7 dagen in de toekomst ligt.

Het goede nieuws? Het aanbieden van dit extra beetje gemak kost de webshop weinig extra. Je houdt de order simpelweg iets langer vast en geeft deze later mee aan de vervoerder, die deze gewoon tegen de reguliere tarieven kan uitleveren.

Take the pressure off

Naast gemak voor de klant kleeft er nog een mogelijk voordeel aan uitgestelde bezorging. De druk van het piekseizoen iets uitsmeren. Steeds vaker zien we webshops die in de drukste periode hun klanten ‘belonen’ voor een latere bezorging, om zo de keten iets te ontzien.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld het Amerikaanse Macy’s dat rond de feestdagen no-hurry shipping introduceerde. Kiest een klant voor langzamere levering dan krijgt deze extra credits, later te besteden in de webshop. Ook Amazon kent no-rush shipping in retour voor credits.

Voor een extra stukje innovatie rondom een leverdag naar keuze gaan we naar AO.com. De elektronicaverkoper draagt haar steentje aan het milieu bij met ‘eco’-bezorgdagen waarop de bezorger ‘toch al in de buurt is’. Resultaat: minder verkeer op de weg, minder brandstof nodig, minder uitstoot.

4. Bezorgers zijn de helden van onze nieuwe economie. Tijd om ze ook zo behandelen.

De opkomst van e-commerce. Apps waarmee we maaltijden bestellen. Online retailers die zelf gaan bezorgen. Al met al wordt er tegenwoordig wat afbezorgd. We leven in een gouden tijdperk voor logistiek. Of toch niet? Door de enorme toename aan leveringen, is de vraag naar goede koeriers en chauffeurs immens. En de gevolgen worden nu duidelijk…

Tekort aan capaciteit

In Nederland hing een tekort aan bezorgers als een donkere wolk boven de feestdagen van 2017. Sommige vervoerders zagen zich zelfs genoodzaakt om al het kantoorpersoneel de weg op de sturen. Dit tekort aan vervoerders was mede reden voor Coolblue om hun Black Friday over een hele week uit te smeren, uit angst dat een eendaagse piek hun logistieke partners omver zou trekken. Ironisch genoeg is hetzelfde Coolblue ook op zoek naar ruim duizend bezorgers voor de bezorging van grote goederen.

Ligt de schuld bij gratis bezorging?

Over de grens kampte vervoerder Hermes met hetzelfde probleem, met vertragingen als gevolg. In een commentaar wijst een woordvoerder beschuldigend naar gratis bezorging. Omdat consumenten geen portemonnee willen trekken voor levering en ook webshops het onderste uit de kan willen halen, blijft er volgens de vervoerder weinig over om personeel goed te compenseren.

Eerste prijsstijging in 27 jaar

Niet alleen in Europa kraakt het. Japan zit momenteel zelfs in een ware ‘pakketcrisis’, omdat er niet genoeg personeel beschikbaar is. Het personeel dat overblijft wordt overspoeld en raakt overwerkt.

Eén van de grote bezorgers zag zich hierdoor genoodzaakt om voor het eerst in 27(!) jaar de verzendkosten omhoog te schroeven. De hoop is dat Japanners hierdoor iets minder gaan verzenden, en er wat extra geld overblijft voor een betere behandeling van bezorgers.

Hopelijk wordt hiermee een trend gezet voor 2018. Nu vervoerders enorme moeite hebben om goed personeel te vinden, kunnen ze het verschil maken met betere arbeidsvoorwaarden en prettige werkomstandigheden.

5. Bezorgabonnementen: de sleutel tot gratis bezorging?

Deel van het probleem achter trend #4 is de zuinigheid van consumenten als het op bezorging aankomt. Ieder onderzoek dat je hierover leest, komt tot dezelfde ontnuchterend conclusie. Bovenaan onze bezorgwensen staat ‘gratis’. Deze behoefte gaat zelfs zo ver dat veel consumenten extra items in hun winkelmandje gooien om maar niet voor levering te hoeven betalen. Ook zijn velen bereid om langer op hun pakketje te wachten, als zo een paar euro’s bespaard kunnen worden.

Om aan deze ‘irrationele’ behoefte van consumenten te voldoen, hebben retailers nu een nieuw wapen gevonden: bezorgabonnementen. Het idee: in ruil voor een vast bedrag per maand of jaar geniet je van onbeperkt gratis levering. Soms zijn ook premium bezorgopties inbegrepen.

Dit model is op de kaart gezet door Amazon, dat de Prime-abonnementen al in 2005 introduceerde. Inmiddels telt de service meer dan 80 miljoen leden. Naast gratis next-day (soms zelfs same-day) shipping kunnen leden ook onbeperkt muziek en videocontent streamen. Een lidmaatschap kost $99 per jaar. Inmiddels wordt het voorbeeld door Amazon door velen gevolgd. Voorbeelden zijn ASOS, Boohoo, Bol.com en de Bijenkorf.

Cijfers over bezorgabonnementen

Cijfers over de resultaten zijn zeldzaam. Toch is wel iets bekend. Zo rapporteerde BusinessWeek in 2010 dat Amazon Prime al na 3 maanden quitte draaide en niet na de geplande 2 jaar. Oorzaak: na lid te worden gaven klanten gemiddeld 150% meer uit in de webshop.

Niet alleen kochten ze vaker, ook gingen ze ineens andere producten bestellen. Hierover zei voormalig VP Robbie Schwietzer het volgende:

Volgens het Britse Global Data is inmiddels 22% van de online consumenten lid van een service als Amazon Prime. Dit percentage ligt het hoogst bij jonge shoppers: 31,1% tussen de 25 en 34 jaar oud is lid. Vooral de abonnementen voor gratis bezorging bij fashion-webshops zijn populair.

Gemiddeld liggen de prijzen van de abonnement op zo’n 2 tot 3 keer de normale verzendkosten. Onderzoek van vervoerder Yodel onderschrijft deze prijsstelling: 34% van de consumenten zegt ’zeer waarschijnlijk’ lid te worden als dit £9.99 per jaar kost. Komt hier drie pond bovenop, dan daalt de vraag direct met 40%…

Al met al ligt in de abonnementen een geweldige kans verscholen om de enorme vraag naar gratis bezorging te vertalen naar meer gebonden klanten en zelf meer omzet. Doe er je voordeel mee!

E-commerce: op zoek naar slimme manieren om de pieken iets uit te smeren

Het gaat goed met e-commerce. Misschien wel een beetje te goed. Wereldwijd hebben vervoerders steeds meer moeite om de enorme vraag naar bezorging in te vullen, vooral rondom de piekmomenten. Zowel vervoerders als verzenders zullen in 2018 dus hard moeten zoeken naar slimme manieren om deze pieken iets uit te smeren.

Gelukkig lijkt hier ook iets positief uit te komen. Vervoerders vechten hard om schaarse arbeidskrachten, waardoor ze stevig zullen moeten inzetten op goede arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. Het wordt tijd dat we de verborgen helden achter onze nieuwe economie eens op een voetstuk zetten. Misschien gaan we ze in 2018 dan wel zo vertrouwen dat we ze de virtuele sleutel tot onze voordeur geven!


Deel deze pagina

Logistiekdistributie Retailsector