Mastercard en Visa verlagen kosten, 'goed voor alle consumenten'
Nieuwsbericht
Bron: RTL Z
Betaalmaatschappijen Visa en Mastercard verlagen een deel van de kosten die zij rekenen voor credit- en debitcardbetalingen. Mensen van buiten de EU, die met hun kaart betalen in Europese winkels of restaurants, betalen voortaan zo'n 40 procent minder. Dat is ook goed nieuws voor de prijs die jij betaalt voor producten, zegt EU-Commissaris Vestager.
Dat zit zo: als bijvoorbeeld een Amerikaanse toerist in Amsterdam bij een restaurant zijn diner afrekent met een creditcard, dan moet de bank van het restaurant daar een vergoeding voor betalen aan de bank of financiële dienstverlener achter de creditcard. De bank van het restaurant rekent dit bedrag door aan de restauranthouder, die het op zijn beurt zou kunnen doorberekenen aan de klant.
Die verhoging op de prijs doen ondernemers niet alleen bij de klanten die met een buitenlandse creditcard aankomen, maar ze verhogen de prijs vaak voor alle klanten - dus ook voor jou. Precies dat wilde de Europese Commissie voorkomen, en startte daarom een mededingingsonderzoek op. De Commissie vond de tarieven die gerekend werden daarnaast veel te hoog.
Lagere kosten voor retailers
Mastercard en Visa boden daarop aan om de tarieven te verlagen, om een einde te maken aan het onderzoek. De Commissie heeft dat aanbod nu geaccepteerd en vastgelegd. Het zal ertoe leiden dat de kosten voor Europese winkeliers lager liggen, wat uiteindelijk in het voordeel is van alle consumenten, stelt EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging).
Vanaf nu liggen de kosten bij fysieke winkels en restaurants vast op 0,3 procent van het aankoopbedrag voor creditcards en 0,2 procent voor debetkaarten. Dit is de maximaal toegestane vergoeding voor betalingen binnen de EU. Bij online bestellingen liggen de tarieven nog iets hoger, respectievelijk 1,5 en 1,15 procent.
Megaboete
Eerder dit jaar gaf de Europese Commissie Mastercard al een flinke boete van 570 miljoen euro. Het bedrijf maakte het onmogelijk voor winkeliers om gebruik te maken van goedkopere transactiekosten die worden aangeboden door banken buiten het land waarin de winkelier is gevestigd, en dupeerde daarmee consumenten en winkeliers.