Miljoen online identificaties met iDIN

Nieuwsbericht

Bron: iDin

iDIN – de collectieve identificatie- en inlogdienst van de banken – is een miljoen keer gebruikt sinds het ruim een jaar geleden op de markt werd gebracht. De groei van iDIN zal naar verwachting verder versnellen, omdat de banken het nu ook in hun apps voor mobiel bankieren gaan ondersteunen.

Met iDIN kunnen klanten van banken makkelijk en veilig inloggen of zich online identificeren, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, verzekeringsmaatschappijen, hypotheek- en kredietverstrekkers, telecombedrijven, marktplaatsen en digitale ondertekendiensten. Iedereen die internetbankiert kan iDIN direct gebruiken, op alle websites die het aanbieden.

Wachtwoorden grote bron van ergernis

Marktonderzoeksbureau Perspective vroeg ruim 2000 Nederlanders naar hun ervaringen met de bescherming van hun online gegevens. 75% van de ondervraagden gaf aan dat het een hekel heeft aan het steeds opnieuw moeten bedenken van een nieuw wachtwoord voor een nieuwe online registratie bij een bedrijf of instelling. 4 van de 10 zeggen daardoor onveilige wachtwoorden te gebruiken.

Bij gebruik van iDIN om in te loggen, zijn nieuwe inlognamen en wachtwoorden niet nodig. De klant logt in met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van zijn eigen bank, dezelfde inlogmiddelen die hij of zij gebruikt voor iDEAL en internetbankieren.

Vincent Everts interviewt mensen op straat op de pont in Amsterdam over hoe zij met hun wachtwoorden omgaan. Bekijk de video hier.

Persoonlijke gegevens veilig bij banken

90% van de ondervraagden vindt dat persoonlijke gegevens bij banken veilig zijn. Daardoor kunnen banken bij uitstek een zinvolle rol vervullen bij het betrouwbaar identificeren van hun klanten.

Wie zich met iDIN wil identificeren, ziet bij zijn eigen bank welke persoonlijke gegevens hij online gaat verstrekken aan welke onderneming of organisatie (de aanvrager). Alleen na de uitdrukkelijke goedkeuring van de klant worden de getoonde gegevens doorgegeven aan de aanvrager. De aanvrager ontvangt van de bank geen andere gegevens over de klant, ook geen financiële gegevens, en de bank ontvangt geen gegevens over de klant van de aanvrager. Daarmee voldoet iDIN aan de strenge eisen van de nieuwe Europese privacywetgeving (de AVG). Bovendien kan iDIN andere bedrijven en instellingen helpen om aan die nieuwe wetgeving te voldoen.

Bekijk hier de factsheet met alle resultaten van het onderzoek van Perspective.


Deel deze pagina

Betalingsverkeer Digitalisering