Nieuwe skills voor retailers: Re-Imagine Retail
Nieuwsbericht
Bron: Retail Innovation Platform
Tijdens het Re-Imagine Retail event op de Dutch Design Week kwamen retailers, beleidsmakers, onderzoekers en gemeenten bij elkaar om te praten over de toekomst van retail. Retailers moeten blijven innoveren om het veranderende consumentengedrag de baas te blijven. Het doel van het event was om elkaar te inspireren en van elkaar te leren met voorbeelden omtrent innovaties vanuit de labs van onderzoeksproject Future-Proof Retail. Maar bijvoorbeeld ook om te kijken hoe zo’n lab in het beleid van gemeenten past. Tijdens het event zijn door middel van films, paneldiscussies, presentaties van onderzoekers, retailers en studenten, groepsdiscussies en lanceringen van prototypes, diverse resultaten gepresenteerd van Future-Proof Retail. Het Retail Innovation Platform (onderzoekspartner) was aanwezig en vertelt er hieronder meer over.
Tijdens Re-Imagine Retail werden de resultaten gedeeld van Future-Proof Retail, het landelijke onderzoeksproject onder leiding van de Haagse Hogeschool dat het afgelopen jaar is uitgevoerd en ook de komende jaren nog door zal gaan. In dit project werden er in elf lokale living labs in Nederland de skills van toekomstbestendige ondernemers en medewerkers in de retail onderzocht. Welke skills en tools hebben zij nodig om toekomstbestendig te worden? Elk lab was een tijdelijke samenwerking van retailers, onderzoekers, onderwijs (mbo- en/of hbo studenten en docenten) en overheid (gemeenten en retailorganisaties). Door het gezamenlijk ontwikkelen van prototypes en leermiddelen voor verschillende thema’s, uitdagingen en doelgroepen (retail ondernemers/medewerkers), is een soort ecosysteem voor leren ontstaan. Heleen Geerts, projectleider van het project: ‘Wij bieden concrete handreikingen waar retailers direct mee aan de slag kunnen’. In dit onderzoek waren maar liefst 300 retailers, 100 medewerkers, 10 gemeenten, 500 studenten en 8 hogescholen betrokken. Een overzicht van alle labs en informatie van dit project vind je hier.
FPR Magazine
Alle deelnemers kregen ook een magazine mee naar huis , waarin men kan lezen hoe retailers die betrokken waren bij Future-Proof Retail, de labs, onderzoeken en uitkomsten hebben ervaren. Een case over de toekomst van een fietsenwinkel in Den Haag (EHBR Retail Lab) de ervaringen van een retailer in Delft over technologie in de winkel (Hype Lab), retailadvies voor een Haagse juwelier, de ‘Critical Friend’ gesprekstechniek bij een sportwinkel in Hardenberg (Lab Traction) waar de retailer anders naar zijn winkel kijkt of ervaringen in omnichannel bij de Bijenkorf (Lab Fygital). Diverse retailers en living labs komen met voorbeelden aan bod. Klik hier voor de online versie.
Pop-up store
Tijdens het event was een pop-up store te vinden waar je de leermiddelen en prototypes kon bekijken en ervaren van alle living labs. Dit zijn producten in de vorm van een bordspel, een gesprekshulpmiddel, een video, een podcast, een competentiespel, een zelftest voor ondernemerschap, verbeter-je-business kaarten en nog veel meer. Handige tools die retailers kunnen helpen anders naar hun onderneming en medewerkers te kijken. Zo kunnen ze achterhalen welke skills belangrijk zijn om hun winkel interessant te houden voor consumenten. Hieronder zetten we een aantal tools op een rij die te vinden waren in de Pop-up store.
- Randland Podcasts
LabFygital onderzocht innovaties in de retailsector die zich buiten de grote steden afspelen. Er zijn diverse voorbeelden van innovatieve retailers in buitenwijken of in polders. Mooie voorbeelden van die ook de retailers in de steden kunnen inspireren. LabFygital maakte daarom podcasts over innovatieve ondernemers, wat zijn hun beweegredenen, uitdagingen en skills? Door retailers, voor retailers! Beluister hier de podcasts.
- Handleidingen en businesstips in-store technologie
Bij het Hypelab werden diverse technologieën in winkels getest. Hier werd niet alleen gekeken naar de meerwaarde voor de klanten, maar juist ook naar welke skills er nodig zijn voor de medewerkers om deze technologieën toe te passen in de winkel. En zijn ze bereid om te leren over de technologieën? Er zijn verschillende handleidingen gemaakt met businesstips voor ondernemers en medewerkers voor o.a. technologieën als NFC Tag, een Ipal-Robot, een Multistore-app, de Face Reader en een SPY-bril. In de Pop-up store kon ook een VR-bril gebruikt worden om te ervaren hoe deze techniek toegepast werd in Prénatal.
- Verbeter-je-business kaarten
Het EHBR lab is een lab dat naar wijkwinkeliers toegaat en waar studenten aan de slag gaan met ondernemersvragen van retailers. Met de verbeter-je-business kaarten gaan studenten (en onderzoekers) gemakkelijk in gesprek met retailers aan de hand van plaatjes. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Waar ziet hij kansen voor verbeteringen rondom zijn business? De kaarten kan de retailer aflopen, ordenen en prioriteren. De focus komt dan te liggen op de 2 of 3 belangrijkste kaarten. Voorbeelden van kaarten zijn Groei, Marketing, Vaardigheden en Klantrelaties. Daarnaast heeft het ook studenten geholpen de actuele situatie van kleine retailers beter te begrijpen en te plaatsen in een grotere context van trends en ontwikkelingen in de retail.
- Bordspel ‘Klandizie’
Met het Instore Future Lab is in samenwerking met RIC Limburg, een bordspel ontwikkeld genaamd ‘Klandizie’. Dit spel kunnen retailers met hun medewerkers spelen om vragen te stellen over de ontwikkeling van competenties. Het afgelopen jaar hebben ze in verschillende sessies met studenten, onderzoekers en food-retailers bepaald welke skills belangrijk zijn. Categorieën van het spel zijn kennisvragen, non-verbale communicatie, lastige situaties en inspelen op behoeftes. In de Pop-up store kon het prototype gespeeld worden en momenteel wordt gekeken of het spel daadwerkelijk in productie genomen wordt.
Interesse in alle resultaten?
Hierboven zijn maar een aantal resultaten benoemd, terwijl er nog veel meer beschikbaar zijn. Vanaf januari 2020 worden de tools, prototypes, video’s en ander materiaal die het afgelopen jaar zijn ontwikkeld online gepubliceerd op www.futureproofretail.nl. Houd onze linkedin of twitterpagina in de gaten om op de hoogte te blijven. Het Future-Proof Retail project gaat ook het komende jaar weer door!