Online aandeel mode in Oost-Nederland 26%
Nieuwsbericht
Bron: KSO
Het grootschalige koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2019, waar ruim 50.000 inwoners aan mee deden, biedt een schat aan inzichten over het koopgedrag in deze provincies. Zo ook als het om het kopen van mode gaat online. INretail ligt de ontwikkelingen uit.
Het grootschalige koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2019, waar ruim 50.000 inwoners aan mee deden, biedt een schat aan inzichten over het koopgedrag in deze provincies. Zo ook als het om het kopen van mode gaat online. INretail ligt de ontwikkelingen uit.
In de modebranche ligt het aandeel online bestedingen in 2019 in Oost-Nederland op ongeveer een kwart (26%) van de totale bestedingen aan mode. Daarmee ligt het online aandeel een paar procent lager dan in de Randstad, waar in 2018 een aandeel van 28% gemeten werd. Per gemeente hangt het aandeel samen met het aanbod mode in de gevestigde detailhandel. Hoe groter het modeaanbod (ten opzichte van het aantal inwoners) hoe kleiner de online afvloeiing. Zie figuur.
Voor de aankoop van online mode zijn de pure webwinkels het populairst: 60% van de consumenten deed de laatste online modeaankoop bij een pure webwinkel (zoals Zalando en Wehkamp) terwijl 30% dit deed bij de webwinkel van een landelijke ketenwinkel (zoals H&M of de Bijenkorf). Een kleine 3% van de online modeaankopen deed men bij een webwinkel van een lokale winkelier. Hoewel er verder weinig regionale verschillen zijn in het online aankoopgedrag van mode, spant de gemeente Rijssen-Holten met 13% de kroon in het aandeel online modeaankopen bij de webwinkel van een lokale winkel.
Ongeveer 8 van de 10 online bestellingen laat men thuis bezorgen. In landelijke gemeenten nog vaker dan in stedelijke gemeenten (86% versus 75%). Een aanzienlijk deel van de online bestellingen gaat retour. Meestal gaat het om een deel van de bestelling (37%). Bij een kleine 6% gaat de hele online bestelling retour. Het aandeel retouren in Oost-Nederland is vergelijkbaar met dat in de Randstad.
Leeftijd ten slotte heeft een sterk effect op online aankopen mode. In de leeftijdscategorieën 15 t/m 24 jaar en 25 t/m 44 jaar ligt het aandeel online mode op ongeveer 34%, voor 45 t/m 64 jaar is dat 21% en voor 65+ 12%.
Combinatiebezoeken offline
Veel consumenten combineren hun modeaankopen in een winkelgebied met het bezoek aan een andere voorziening in dat winkelgebied. Zo bezoekt ruim 30% tevens de supermarkt en gaan bijna even zoveel consumenten ergens iets drinken of naar een lunchroom. Een op de tien consumenten combineert het doen van modeaankopen met het bezoek aan een culturele voorziening. Combinatiebezoek is sterk afhankelijk van het type winkelgebied dat men bezoekt. De kernwinkelgebieden kennen de meest diverse combinaties.
Meer weten over de ontwikkelingen in een specifiek (winkel)gebied? Op kso2019.nl staan van 337 (winkel)gebieden in Oost-Nederland factsheets en een online tool om te vergelijken tussen (winkel)gebieden.