PXL helpt handelaars digitaliseren en innoveren
Persbericht
Bron: Retail Innovation Platform (Hogeschool PXL)
Is jouw retailonderneming klaar voor de toekomst? In tien jaar tijd is het aantal winkels in België met 10% gedaald, in 2020 gingen in de sector bijna 2.700 jobs verloren. E-commerce is vorig jaar in een stroomversnelling gekomen en heeft een nieuwe fase in de al zo moordende concurrentiestrijd ingeluid. Professionaliseren, digitaliseren en innoveren is dringender dan ooit.
Retailonderzoek voor de praktijk
Het expertisecentrum Innovatief Ondernemen van Hogeschool PXL zet met het speerpunt retailinnovatie, in op businessgeoriënteerd en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar retail in al haar facetten. Of het nu gaat om meer beleving in de fysieke winkel, het uitwerken van nieuwe businessmodellen of innovatieve technologieën om beter tegemoet te komen aan de wensen van de consument. "PXL begeleidt retailers stap voor stap naar een innovatieve toekomst", aldus Evi Knuts, onderzoekshoofd.
Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat slechts 5 van de 100 webshopbezoekers daadwerkelijk kopen. Bij een fysieke winkel is dat 1 op 4. “De fysieke winkel blijft dus ook in de toekomst een sterk verkoopmedium, maar de invulling ervan wijzigt: van een klassieke verkoopplaats naar een soort showroom, waar beleving en service belangrijker worden”, ziet onderzoeker retailinnovatie Hermien Raedts.
De concurrentie dwingt winkeliers om creatief te zijn en volop in te zetten op ‘belevingswinkelen’. Gelukkig kan dat laagdrempelig en betaalbaar, zo blijkt uit het tweejarig TETRA-onderzoeksproject van PXL in samenwerking met Unizo en RetailDetail. Ilse Vos, onderzoeker: In de retaillabs werken we samen met PXL Smart ICT met testopstellingen in bestaande winkels. Aan de hand van een e-toolkit en workshops, legt PXL uit hoe digitalisering en AI lokale winkeliers kunnen helpen.
Ontvang jouw digitale transformatie-rapport
Ben jij klaar voor de digitale transformatie van jouw fysieke winkel? Het Store Sales Cycle model wijst je in welke fase van het verkoopproces, technologie nuttig kan zijn. Doe zelf de korte scan en ontvang jouw digitale transformatie-rapport op maat, zodat je meteen aan de slag kan.
Ontdek nog meer tools op de e-toolkit: https://retailinnovatie.pxl.be/
Luister ook deze Podcast waar de resultaten van het tweejarig onderzoek besproken worden.