Retail innovationlab ‘Smart Distributie’ en ‘Buy Local’

Nieuwsbericht

Bron: Retail innovationlab

Internet heeft veel impact op de consument en daarmee op de Retail, dus is innovatie nodig. Maar om te kunnen innoveren moet er ruimte zijn om dingen uit te proberen. Dus wat werkt en wat niet? Dit zoeken wij uit in het Retail innovationlab ‘Smart Distributie’.

Hilversum focust op ‘vers’ en ‘MKB’. Kan de consument vaker en op alle tijden boodschappen doen bij haar favoriete speciaalzaak? Ruim 15 ondernemers zijn gestart met pakketten (BBQ, Lunch, Ontbijt) en boodschappenlijstjes online om de lokale consument te binden en aankoop te stimuleren door service te vergroten. Grootste uitdaging is de automatisering (het moet wel allemaal werken) en het laten gebruiken door de lokale consument (waar ligt de behoefte en hoe sluit dit goed aan?).

Roosendaal heeft ruim 14.000 klanten in een loyaliteitsprogramma en wil met en voor deze klanten meer services op maat bieden. Wat is gewenst? Bijvoorbeeld de aflevering van boodschappen in kluisjes of juist thuis? De grootste uitdaging; Van veel wensen en kansen naar één idee uitwerken en gaan proberen.

Pijnacker heeft een Plus-supermarkt die al boodschappen rondbrengt. Vanuit deze start sluiten lokale speciaalzaken aan om meer en meer diverse producten in de route mee te nemen. Grootste uitdaging; Het bundelen van het aanbod online (o.a. techniek maar ook afstemming van speciaalzaken, welke producten wel/niet en hoe beleeft de klant dat?), opdat de klant dit kan bestellen.

Purmerend ziet een duurzame toekomst met elektrische voertuigen en inzet van sociale werkplaats in dienstverlening. Binnen één uur de aankoop leveren aan de consument in Purmerend. Van dit ideaalbeeld moet nu een test opgezet worden om te kijken of het realistisch is die belofte te doen. Grootste uitdaging; ondernemers meekrijgen om te starten (draagvlak en klantgericht denken).

Spijkenisse werkt aan een product dat de consument de mogelijkheid biedt om grip te houden op haar leveringen/bestellingen waar en wanneer dit goed uitkomt: een kluis, bij een winkel, op kantoor, thuis maar ook op plekken die verband houden met mobiliteit zoals vervoersoverstap, bus, fiets, parkeren. Grootste uitdaging; een concept waar de toegevoegde waarde voor lokale retailers te duiden is. Dus van concept naar uitvoering.

Groningen is al geruime tijd actief met distributie en alternatieve vervoerswijzen. Zij wil in het lab een praktijkcase bouwen waarop deze ‘startups’ ook ‘Proof of Concept’ worden. Grootste uitdaging; van vele mogelijkheden naar een beperkte ‘live test’.

Allemaal labs die op de een of andere manier gebruik moeten maken van technische toepassingen, online platformen of apps. Dit is dan ook de grootste collectieve uitdaging; Hoe kan een platform voor de consument ook daadwerkelijk werken?

Dat betekent voldoende aanbod op een technisch goed werkend platform binnen betaalbare invulling voor zowel consument als ondernemer. Naast de 6 lokale cases is een onderzoek gestart naar de diverse online platformen, wat doen zij goed, wat moet beter, welke techniek is nuttig etc.

Wilt u meer weten van een van de cases, of bent u toe aan het oppakken van een van de onderdelen die hier aan bod zijn gekomen? Neem dan gerust contact met ons op.
Projectleider Rob Weiss, Ik Onderneem!, r.weiss@ik-onderneem.nl 06-39836882


Deel deze pagina

Gastvrijheidbeleving Logistiekdistributie Retailagenda