Wanneer je klanten je ambassadeurs worden
Nieuwsbericht
Bron: Hogeschool PXL
Ken je die vraag in een enquête waar je met een cijfer kan aanduiden hoe waarschijnlijk het is dat je het bedrijf of de winkel zou aanraden aan anderen? Een vraag die wereldwijd door veel bedrijven wordt toegepast. Op basis van deze vraag wordt de NPS (Net Promotor Score) berekend, maar hoe helder breng je het ambassadeurschap van de klanten met deze NPS eigenlijk in kaart? Hogeschool PXL, onderzoeksgroep Innovatief Ondernemen, komt met een nieuw model: de ambassadeursscan.
Inge Ectors, onderzoeker bij Hogeschool PXL en actief lid van het Retail Innovation Platform, legt in haar blog uit waarom deze methode wat kanttekeningen heeft. De Net Promotor Score staat bekend om het in kaart brengen van het ambassadeurschap van je klanten. Maar uit het grootschalige onderzoek van Hogeschool PXL, waar maar liefst 7000 klanten van MKB’ers bevraagd werden, bleek dat de NPS deze lading niet helemaal dekt. Naar aanleiding hiervan stellen zij een ander soort methode voor: De Ambassadeursscap. Deze scan zou het ambassadeursschap van je klanten wél in kaart moeten kunnen brengen. Bij deze scan is de vraagstelling aangepast en wordt er een saldo berekend op basis van het aantal “ambassadeurs” (mensen die je bedrijf aanraden) en het aantal “criticasters” (mensen die je bedrijf afraden). Ook kan de ambassadeursscan je iets leren over de kracht van het ambassadeursschap. Lees haar uitgebreide blog over de ambassadeursscan!
Blog: Wanneer je klanten je ambassadeurs worden
Voor meer informatie kan je terecht bij Inge Ectors: inge.ectors@pxl.be