Woerdenaren trots op Woerden laten zijn
Interview
Bron: Retail Agenda
Woerden neemt deel aan het retailinnovatielab Sociale Meerwaarde van de Retailagenda. Maar hoe laat je deze meerwaarde zien in coronatijd? Patricia van Hall en Marleen Strien zijn verantwoordelijk voor de marketing van de BIZ. Zij bedachten aantal creatieve campagnes om te zorgen dat het stadshart bij bewoners in beeld blijft. Retailagenda interviewde Patricia en Marleen om meer te weten te komen over de campagnes.
Woerden neemt deel aan het retailinnovatielab Sociale Meerwaarde van de Retailagenda. Maar hoe laat je deze meerwaarde zien in coronatijd? Patricia van Hall en Marleen Strien zijn verantwoordelijk voor de marketing van de BIZ. Zij bedachten aantal creatieve campagnes om te zorgen dat het stadshart bij bewoners in beeld blijft.
Wat was de reden voor Woerden mee te doen aan het lab Sociale Meerwaarde?
Patricia: “Woerden is in september 2019 gestart met het lab sociale meerwaarde met als doel om de binnenstad relevant te houden voor de bezoekers. En om er plek te maken, waar je niet alleen komt om te winkelen, maar dat er meer te beleven valt. Een gezamenlijke aanpak met de Gemeente Woerden, BIZ Vereniging Stadshart Woerden en Woerden Marketing was daarbij erg welkom en tegelijk een mooie manier om de samenwerking te verbeteren. Woerdenaren trots op Woerden laten zijn, dat willen we met het lab bereiken.”
Hoe verloopt de samenwerking?
Marleen: “We hebben met een grote groep mensen die allemaal op hun eigen manier betrokken zijn met de binnenstad in drie avonden de positionering van het stadshart vormgegeven. Het is fijn te merken dat de samenwerking nauwer is geworden. De marketingorganisatie die zich bezighoudt met ‘Het Plein’ in Woerden is onderweg ook aangehaakt bij het hele proces. Mooi om te zien dat iedereen enthousiast is over de plannen en dat we er met zijn allen de schouders onder zetten.”
Wat is tot nu toe binnen het lab gedaan en bereikt?
Patricia: “We hebben een gezamenlijke positionering opgesteld. Die zijn we nu aan het aanscherpen. Ondertussen zijn wel al wel vast verder aan het nadenken over de gezamenlijke invulling hiervan, omdat we in deze coronacrisis snel willen handelen en niet kunnen wachten tot dat alles in detail klaar is. Sommige plannen zijn al erg concreet en kunnen gelijk worden uitgevoerd. Anderen behoeven nog wat verdieping en gaan de betrokken partijen nog uitwerken en uitdenken. Daarvoor hebben we tweewekelijks een digitale meeting.”
Hoe is de situatie op dit moment in Woerden, nu de coronacrisis in uitgebroken?
Marleen: “In Woerden is de situatie net zo dramatisch als in andere steden. Wij hebben daarbij als voordeel dat we heel veel zelfstandige winkeliers hebben in het centrum die bijna allemaal open zijn gebleven tijden de gehele crisis. De ondernemers zijn allemaal ontzettend snel zelf aan de slag gegaan met creatieve ideeën en in no time was de stad dan ook coronaproof met volop nieuwe initiatieven. Maar zolang iedereen zo veel mogelijk binnen moet blijven blijft het toch pittig als ondernemer.”
Jullie hebben op basis voor het stadshart een aantal acties bedacht.
Patricia: “Aan de hand van de vier kernwaarden die uit het Sociale Meerwaarde lab kwamen, hebben we een aantal campagnes uitgedacht. De eerste campagne die we in het Stadshart hebben gedaan voor corona was een stoepkrijtchallenge. De inwoners en winkeliers kregen de opdracht om alle straten te verbinden met behulp van lijnen naar het grote hart op het Kerkplein, zodat we ondanks de afstand toch met elkaar verbonden zijn door dit Woerdens Lint. We merken dat dat veel positieve reacties oplevert.”
Wat gaan jullie nog meer doen?
Marleen: “We willen de bewoners van de gemeente Woerden die nu voorzichtig weer komen winkelen welkom heten, en tegelijk uitleggen wat de richtlijnen in de stad zijn. Dit willen we doen met spandoeken, with compliments cards en raam- en stoepstickers. Daarnaast willen we de ondernemers die zo hard werken een gezicht geven en hun verhaal vertellen. Hiervoor willen we diverse kanalen inzetten, zowel offline met posters en verhaalbordjes als online met filmpjes op onze social media.
Patricia: “Uit het lab kwam de wens naar voren om meer aandacht te geven aan regionale producten. We hebben prachtige Woerdense producten die nu niet de belangstelling krijgen die ze verdienen. Daar gaan we ook aan werken.”
Foto: Het hart op het Kerkplein in Woerden.
Dronebeeld Woerden door ZOOM Productions.