Innovative Retail Technology, wat werkt wel en wat niet?
Het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam is trekker van de expertgroep Innovative Retail Technology van ShoppingTomorrow en voert een case study uit over de inzet van technologie in de winkel en de effecten hiervan op het besluitvormingsproces van de klant.
Aanleiding onderzoek
Als het gevolg van online concurrentie en veranderend consumentengedrag is de omzet onzeker en zijn de winstmarges bij veel retailers laag. Faillissementen zijn aan de orde van de dag en de verwachting is dat dit de komende jaren niet veel beter wordt. Tegelijkertijd groeit het aanbod van ‘retail-solutions’ die beogen om meer bezoekers de fysieke winkel in te krijgen. Hierbij zijn het vooral innovatieve technologieën zoals mobile loyalty apps, digitale passpiegels, heatmapping, interactieve schermen, geofencing en augmented reality applicaties die de retailer beterschap beloven. De grote vraag is echter of deze technologieën daadwerkelijk iets toevoegen in de zin dat ze werken en de retailer echt meer omzet opleveren. Een antwoord op deze vraag ontbreekt vooralsnog en er is bij retailers een duidelijke behoefte om meer kennis op te doen over de concrete mogelijkheden die innovatieve technologie hen biedt.
Doel van het onderzoek
De expertgroep Innovative Retail Technology wil retailers helpen bij het verschaffen van inzicht in de effectiviteit van innovatieve technologie. Hiertoe worden concrete cases bij elkaar gebracht over de inzet van technologie in de winkel. De customer journey wordt hierbij als kader genomen zodat er kennis ontstaat over wat de effecten van diverse soorten technologie zijn op de verschillende fasen in het besluitvormingsproces van de klant. De verzamelde cases worden in een bluepaper gebundeld. Het doel van de bluepaper is om een gestaafd overzicht voor de retailsector te creëren en tevens om de individuele retailer van stuurinformatie te voorzien om een beslissing te kunnen nemen over de inzet van innovatieve technologie voor zijn/haar winkel.
Onderzoeksopzet
Er wordt een data-driven benadering gehanteerd waarbij er wordt gemeten wat de effecten van geïmplementeerde technologie zijn op retail KPI’s (e.g., winkelbezoek, duur dat consumenten in de winkel zijn, aankopen, terugverdientijd). Om een volledig beeld te verkrijgen wordt er per case aandacht besteed aan de voor- en nadelen per technologie voor de retailer en de klant op het gebied van implementatie, kosten, wetgeving, regelgeving en ethiek besproken. De bluepaper zal een synthese bevatten van de belangrijkste bevindingen uit de cases waarbij de effecten van daadwerkelijk geïmplementeerde innovatieve technologie zijn gemeten.
Eindresultaat
Dit project is inmiddels afgerond. Als resultaat is een ShoppingTomorrow bluepaper gepubliceerd, deze kan je hier downloaden.
Hogeschool van Amsterdam (Centre for Market Insights)
Naam: Case study Innovative Retail Technology
Looptijd: september 2018 – maart 2019