Retail Innovation Platform
Het Retail Innovation Platform helpt de innovatie- en concurrentiekracht van de retailsector te versterken. Samen met retailers en andere stakeholders, zoals overheden en vastgoedpartijen, voeren wij onderzoek uit, gericht op de ontwikkeling en succesvolle toepassing van nieuwe praktijkkennis. Met de inzichten uit ons onderzoek kunnen retailers hun strategie aanpassen en innovaties in hun praktijk onderbouwen en realiseren. De unieke samenwerking tussen circa twintig kennisinstellingen maakt ons hét platform voor praktijkgericht onderzoek naar retailinnovatie. Het platform wordt gesubsidieerd door Nationaal Regieorgaan praktijkgericht onderzoek SIA.
Samenwerken aan een toekomstbestendige retailsector
Onze missie
Door uitvoering en bundeling van praktijkgericht onderzoek naar retailinnovatie binnen hogescholen (en universiteiten) willen wij een structurele bijdrage leveren aan de innovatie-, concurrentiekracht en duurzaamheid van de retailsector. Aan de hand van gerichte thema’s werken onderzoekers, docenten en studenten van verschillende kennisinstellingen samen met en voor de retailsector aan vernieuwende onderzoeksprojecten.
Samen aan de slag
Innovatie is het sleutelwoord voor een toekomstbestendige retailsector. Maar wat betekenen de snelle veranderingen in de sector voor jouw bedrijf? Hoe ga je ermee om en op welke wijze haal je er je voordeel uit? Wat werkt wel en wat niet en waarom? Sta je als retailer voor een uitdaging, en kun je onze hulp gebruiken bij het oplossen ervan? Kijk dan of jouw uitdaging bij een van onze onderzoeksthema’s past en neem contact met ons op. Wij helpen je graag met praktische en vernieuwende inzichten om je uitdaging op te lossen.
Download onze brochure
Verbinding met onderwijs
Op zoek naar een retail-talent voor jouw organisatie of een training (op maat) om de skills van jouw personeel naar een hoger niveau te tillen? Of wil je als retailer graag samenwerken met het onderwijs? Onze opleidingen die zich richten op de retailsector staan voor je klaar.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen het Retail Innovation Platform en de meest recente onderzoeksresultaten en de laatste ins en outs op het gebied van retailinnovatie in jouw mailbox ontvangen? Aanmelden nieuwsbrief Retail Innovation Platform
Contact
Mayke Steeman
Project Manager Retail Innovation Platform
info@ retailinnovationplatform.com
06 21 15 73 06
Onderzoeksthema's
Veranderend consumentengedrag en nieuwe businessmodellen voor retail
De behoeften en verwachtingen van consumenten veranderen. Technologie ontwikkelt zich stormachtig. Welke unieke waarde kun je aan consumenten bieden als individuele winkelier, als keten of als winkelgebied? Welke unieke eigenschappen vormen het fundament van jouw onderneming nu en in de toekomst?
Meer informatieCirculaire concepten en duurzaamheid in retail
Geconfronteerd met een nieuw soort consument die klimaat- en sociale doelen belangrijk vindt, zullen ook retailers de relatie met hun doelgroepen en stakeholders opnieuw moeten definiëren. Hoe kun je als retailer duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen? En welke kansen biedt dit?
Meer informatieToekomstbestendige winkelgebieden
Winkelgebieden, zowel in steden als in dorpen, zullen zich moeten ontwikkelen om ook in de toekomst vitaal en levendig te blijven. Welke rol kunnen en moeten ondernemers, overheden, vastgoedeigenaren en andere stakeholders daarin spelen? Hoe kunnen zij effectief samenwerken? Welke interventies zijn noodzakelijk om winkelgebieden toekomstbestendig te maken?
Meer informatieData driven retail en e-commerce
Het gebruik van online marketing- en verkoopkanalen biedt retailers zowel kansen als uitdagingen. Hoe kun je als retailer effectief gebruiken maken van deze online kanalen? En hoe kun je de grote hoeveelheid data die deze kanalen genereren gebruiken om marketing- en operationele processen te optimaliseren?
Meer informatieSkills en competenties voor nieuw en bestaand talent
Waar de retail verandert, kunnen de retailers – ondernemers, managers en werknemers – niet stil blijven staan. Welke (nieuwe) vaardigheden hebben zij nodig om ook in de toekomst waarde te kunnen blijven toevoegen in de ogen van de klant en welke slimme leermiddelen kunnen hiervoor ingezet worden?
Meer informatieCustomer experience en technologie in de winkel
Technologieën als VR, RFID en interactieve passpiegels kunnen de winkelbeleving verrijken en klanten ondersteunen in hun keuzeproces. Maar welke technologieën hebben de meeste meerwaarde voor retailers, hun klanten en medewerkers? En wat betekent het gebruik van technologieën voor je organisatie?
Meer informatieBekijk alle publicaties van het Retail Innovation Platform
Verdieping
Publicaties
Bekijk alle publicaties van het Retail Innovation Platform
Lopende projecten
Next Fashion Retail: een onderzoek naar duurzame kleding
Next Fashion Retail onderzoekt hoe de retailer zelf zijn aanpak en aanbod kan innoveren: hoe kunnen diensten, expertise, de sfeer en de unieke retail experience het koopgedrag van duurzame kleding beïnvloeden?
Toekomstbestendig evenwicht: Balanceren tussen divergerende belangen
Middels het project “Toekomstbestendig evenwicht” draagt de HvA bij aan de ambitieuze beleidsdoelstelling om een beter gebalanceerd winkellandschap te bevorderen.
Onderzoek cultuur, retail & stedelijke kwaliteit
Een verkennend onderzoek naar de meerwaarde van de samenwerking van retail en cultuur voor de kwaliteit en toekomst van binnensteden. Een van de beoogde uitkomsten van de verkenning is het ontwerp van een langjarig project dat onderzoek, ontwikkeling en implementatie combineert.
Responsible Applied AI
Dit project heeft als ambitie om de komende acht jaar een krachtige onderzoeksgroep op te bouwen die regionaal en nationaal wordt (h)erkend als hét centrum voor praktijkgericht onderzoek op het gebied van Responsible Applied AI.
De impact van collectieve digitale marketing op de aantrekkelijkheid van winkelgebieden
Dit project creëert inzicht in de factoren die bepalend zijn voor de intensiteit waarmee winkelgebied collectieven gebruik maken van digitale marketing activiteiten.
De invloed van cultuurverschillen op verkoop en winkelen in cross-border e-commerce
In cross-border e-commerce streven online retailers ernaar om de verkoopactiviteiten van hun webwinkel naar buitenlandse markten uit te breiden.
Beleef de fysieke winkel op afstand
Consumenten shoppen steeds vaker online en winkeliers moeten op de toegenomen behoefte aan winkelen op afstand inspelen. Dit onderzoek tracht manieren te achterhalen en een stappenplan te beschrijven om effectieve winkelbeleving op afstand te realiseren.
Sociale robots op de winkelvloer
Een veldonderzoek naar sociale robots in de winkel met als doel te onderzoeken wat robots op de winkelvloer kunnen betekenen voor de klant, het personeel en de ondernemer. Voor MKB-winkeliers wordt het namelijk steeds lastiger om personeel te vinden.
Soorten onderzoek
Voor wat voor soorten onderzoek kun je als retailer, winkelgebied, brancheorganisatie of andere stakeholder in de retailsector aankloppen?
Bekijk alle dashboards
Verder lezen
Dashboards
Updates
Agenda
Er zijn op dit moment geen relevante agenda-items.
Aangesloten kennisinstellingen
Hogeschool van Amsterdam
Technische Universiteit Eindhoven
Participerende onderzoeksgroep is:
Hogeschool Windesheim
Participerende onderzoeksgroep is: