Demografie
Er staan Nederland tot 2050 grote demografische veranderingen te wachten. Die veranderingen gaan een behoorlijke impact hebben op de retailsector. Denk bijvoorbeeld aan vergrijzing en de bevolkingskrimp, die nu al in delen van het land optreedt. Of de sterke groei van het aantal eenpersoonshuishoudens.
Ook zien we dat nieuwe generaties zeer verschillen van hun voorgangers. Generatie Y bijvoorbeeld is geboren in een digitale wereld (1985-2000) en woont het liefst in de stad. Deze millennials weten als geen ander om te gaan met social media en het internet.
Het wordt echter steeds lastiger om de aandacht van deze groep vast te houden; de volgende uitdaging is slechts een click of swipe verder. Kortom, het is van groot belang voor de retailsector om deze demografische ontwikkelingen op de voet te volgen.
Kerncijfers Nederlandse bevolking (CBS, *prognose CBS) (update febr. 2020)
2020 | 2030* | 2040* | 2050* | |
Aantal inwoners in Nederland (peildatum 1 januari) | 17 377 972 | 18 030 356 | 18 419 768 | 18 524 720 |
Waarvan: 0 tot 20 jaar | 3 773 522 | 3 766 335 | 3 976 519 | 3 951 294 |
Waarvan: 20 tot 65 jaar | 10213418 | 10 030 071 | 9 639 174 | 9 804 039 |
Waarvan: 65 jaar en ouder | 3 391 033 | 4 233 950 | 4 804 075 | 4 769 385 |
Aantal huishoudens in Nederland (peildatum 1 januari) | 8 007 354 | 8 487 481 | 8 698 484 | 8 776 022 |
Waarvan: eenpersoons huishoudens | 3 095 241 | 3 455 534 | 3 666 661 | 3 768 954 |
Waarvan: meerpersoons huishoudens | 4 912 113 | 5 031 947 | 5 031 823 | 5 007 068 |
Bekijk alle publicaties
Verdieping
Publicaties
Updates
Agenda
Er zijn op dit moment geen relevante agenda-items.
Bekijk alle topics
Verder lezen