Dynamiek in de 2b-foodmarkt
Whitepaper
Bron: ShoppingTomorrow
Food is de categorie met de snelste groeiverwachting qua online verkoop. Experts denken dat consumenten tussen 2018 en 2023 ruim driemaal meer online aankopen gaan doen in voeding en dranken: van 4% nu naar 13% over vijf jaar.* In business-to-business (b2b) is die ontwikkeling al veel verder. Experts schatten dat minstens 80% van de aankopen door afnemers online wordt gedaan. De expertgroep 2B Food Delivery van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft zich het afgelopen jaar gericht op een toekomstbestendig model voor het bestellen en bezorgen van voeding en dranken aan professionele gebruikers.
De expertgroep geeft na onderzoek aan dat de bezorgstromen over het algemeen beter moeten worden afgestemd op de wensen van klanten en op de omgeving, en dat ze vooral veel efficiënter moeten worden. Dat is ook mogelijk door verschillende veranderingen in de markt, zoals de opkomst van start-ups en logistieke dienstverleners die een steeds beter functionerend netwerk voor food hebben.
Behoeften van afnemers, regelgeving en technologische ontwikkelingen zorgen voor een nieuw logistiek bezorgmodel. Ook rondom commercie en communicatie tussen leverancier, groothandel en afnemer zien ze ontwikkelingen en nieuwe behoeften. Eén bestelomgeving voor alle leveranciers zou bijvoorbeeld voor meer overzicht en snelheid in het bestelproces zorgen. Vanuit de behoefte om op één plek direct te communiceren tussen aanbieder en afnemer, ontstaan nieuwe platformen: bestelsystemen, b2b-marktplaatsen en communicatie- & inspiratieplatformen.
Technologie en de toekomst
Naast bovengenoemde ontwikkelingen zal het bestelproces de komende jaren verder veranderen. Onder andere de opmars van voice en automatisch bestellen heeft invloed op het inkoopproces en de manier waarop de 2b-foodsector zich ontwikkelt.
De b2b-markt heeft over het algemeen een gebrek aan relevante data en inzichten van operators en consumenten. Fabrikanten binnen de foodmarkt hebben meestal alleen zicht op de afzet bij groothandels en key-accounts. Informatie over de afname van horeca- en cateringbedrijven bij groothandels blijft buiten beeld. Het gebrek aan deze data maakt voorspellingen over afzet en capaciteit moeilijk. En dat beïnvloedt de hele keten.
Om efficiënter te werken en beter te voldoen aan klantwensen en nieuwe milieuwetgeving zien we nieuwe businessmodellen ontstaan. Deze worden gedreven vanuit een groeiende behoefte aan inzicht en data door de hele keten en het loskoppelen van commercie en logistiek. Dit laatste zorgt voor zowel nieuwe logistieke als commerciële modellen. De opkomst van bestelsystemen, marktplaatsen en inspiratieplatformen is hier het gevolg van.
De expertgroep, onder leiding van GROUP7 en PostNL, concludeert dat er kansen zijn voor zowel gevestigde als nieuwe spelers in de veranderde 2b-foodmarkt. In die dynamiek moet vooral de tussenhandel (groothandel) opletten dat hij zijn waarde behoudt. Meer weten? Download de bluepaper.
*GfK Consumentenonderzoek 2018