Retail Innovatie Lab: Sociale meerwaarde

Om als winkelgebied relevant te zijn en te blijven zal de functie van fysieke winkelgebieden moeten verschuiven van een verzamelplaats van verkooppunten naar een gebied met sociale interactie. De immateriële waarde is stabieler dan de financieel-economische waarde en zal in de toekomst dan ook doorslaggevend zijn. Om winkelgebieden hierbij op weg te helpen hebben de Retailagenda en Platform de Nieuwe Winkelstraat (DNWS) een landelijk Retail Innovatie Lab opgezet rondom de thema’s DNA & sociale meerwaarde.

Retailinnovatie lab DNA & sociale meerwaarde

De doelstelling van dit lab was om winkelgebieden te activeren om meer te doen met hun merkstrategie en te zorgen dat sociale interactie in winkelgebieden wordt vergroot. Hierbij is sociale meerwaarde de basis voor de merkwaarde, merkbelofte en -strategie. Het retail vraagstuk van dit lab was: Hoe kunnen winkelgebieden door een hogere sociale meerwaarde vanuit het eigen DNA beter economisch presteren?

Het lab had als doel om het onderwijs, winkelgebieden en haar stakeholders aan de slag laten gaan met de implementatie van sociale meerwaarde om de sociale waarde van een winkelgebied te versterken en om de sociale merkwaarde van een winkelgebied te managen.

Resultaat

Van groeten en ontmoeten naar verleiden en verblijden

Persona's 

Cases Sociale Meerwaarde en DNA 

Video: Stappenplan merkstrategie voor gebieden op basis van sociale meerwaarde

Terugkijken webinar

Praktische tools en handvaten

Richtlijnen voor Succesvolle winkelgebieden

Toolkit Sociale Meerwaarde

Achtergrond onderzoek Mindlogyx

Woerdenaren trots op Woerden laten zijn 

Ondernemers is Oss aan de slag met innovatieve branding 

Wees meer dan een verzameling winkels: bied sociale meewaarde 

Groeten en ontmoeten belangrijker dan kopen

Interview: Van groeten en ontmoeten naar verleiden en verblijden

Retail Innovatie Labs

De basisgedachte van Retail Innovatie Labs is dat lokale initiatieven leiden tot landelijke meerwaarde via kennisdeling en landelijke opschaling waarbij het motto is: “Leren door te doen”. We willen buiten de gebaande paden treden, dus met partners met nieuwe ideeën (echt) nieuwe oplossingen in de praktijk ontwikkelen, testen en toepassen. Daarbij kiest ieder lab zijn eigen invalshoek. Hiermee willen we de innovatiekracht van de sector vergroten door een professionele aanpak en uitwisseling van kennis. Met de Retail Innovatie Labs leveren we een actieve bijdrage aan oplossingen voor relevante retailvraagstukken.

Samenwerking

Het lab was een samenwerking tussen Retailagenda, DNWS, Hogeschool  Avans en de Provincie Noord-Brabant.

  • De samenwerking met DNWS is er om de kennis van de experts en de jaarthema’s van DNWS (DNA & identiteit) te verbinden. Zij erkennen het belang om meer te investeren in het onderzoeken van het DNA & de identiteit van het winkelgebied en het belang voor het behouden en aantrekken van bezoekers.
  • Avans en de Provincie Noord-Brabant hebben zich aangesloten bij het lab en deden onderzoek in de steden Helmond, Oosterhout, Veghel, Oss, Uden, Roosendaal en Hilversum.
  • Daarnaast is in de vier gemeenten Hilversum, Oss, Breda en Woerden een toolkit doorlopen met de experts van DNWS om de toepasbaarheid van Sociale Meerwaarde te toetsen in de praktijk.

Deel deze pagina

Retailagenda